6 mln dolarów za 30 sekund reklamy. Super Bowl najpopularniejszym miejscem dla reklamodawców?

Konsumenci z coraz mniejszym entuzjazmem podchodzą do reklam. Wyjątkiem są materiały emitowane w czasie wielkich wydarzeń światowego formatu. To właśnie wtedy telewizyjne promocje produktów osiągają szczytowe wyniki. Oscary czy nagrody CFDA cieszą się niewyobrażalną oglądalnością, więc kwoty za reklamę w tym czasie przyprawiają o zawrót głowy. Jednym z tych elitarnych, światowych wydarzeń jest Super Bowl – finałowy mecz o mistrzostwo w futbolu amerykańskim zawodowej ligi NFL. W trakcie przerw emitowanych jest kilkadziesiąt minut reklam. Kwota, którą trzeba przeznaczyć na transmisję swojej reklamy, jest ogromna. W roku 2021 za 30 sekund emisji spotu trzeba było zapłacić 5,6 mln dolarów. Takie dane podaje stacja CBS, która transmituje to wydarzenie. Mimo tak wysokich cen chętnych do zaprezentowania produktów podczas najważniejszego wydarzenia sportowego roku w Stanach Zjednoczonych  nie brakuje.

Wielkie wydarzenie w świecie reklamy

Finał tegorocznego Super Bowl przewidziany jest na 13 lutego, wg czasu środkowoeuropejskiego – dzień później, w walentynki. Już teraz wiadomo, jakie firmy będą promowały się podczas tego wydarzenia. Jak co roku będziemy obserwować marketingowe zmagania znanych, światowych marek. Poprzeczka jest naprawdę wysoko ustawiona, gdyż wiele firm angażuje do swoich kampanii nie tylko sztab specjalistów, lecz przede wszystkim znanych i lubianych aktorów. Na wielkich ekranach możemy obserwować już nie tylko reklamy fast foodów. Marki premium również prześcigają się w walce o uwagę klienta.

Kogo zobaczymy podczas tegorocznej edycji?

Co roku na ekranach Super Bowl możemy obserwować światowych gigantów. Obowiązujący cennik szybko definiuje potencjalnych chętnych, zatem do tego kreatywnego wyścigu dołączają jedynie prężnie rozwijające się marki. Z udziału w show zrezygnowało w tym roku kilka wielkich koncernów takich jak: Jaguar, Kraft Heinz, Mars Wrigley, Lexus, Hyundai, Tide/ Procter&Gamble.

Podczas tej edycji Super Bowl zobaczymy po raz pierwszy marki:

  • Wallbox
  • Quickbooks
  • Crypto.com
  • FTX
  • Rakuten

Nie zabraknie również wielkich powrotów znanych marek:

  • Taco Bell
  • Lay’s
  • General Motors
  • Frito-Lay
  • Google
  • Pringles
  • Nissan
  • Meta/Facebook
  • Toyota
  • DraftKings
  • Avocados From Mexico

Spadek frekwencji

Należy jednak zauważyć, że Super Bowl lata największej popularności ma już za sobą, co nie oznacza, że nadal nie gromadzi tłumów. Szczytową frekwencję w czasie transmisji telewizyjnej odnotowano w 2015 roku, niemal 115 mln osób. Od tamtego czasu w statystykach obserwuje się powolny spadek frekwencji telewidzów, za to wzrost przychodów z reklam. Przychody z  reklam sięgały 545 mln dol., na wynik ten wystarczyło 57 minut czasu antenowego. Szacuje się, że w tym roku przychód wyniesie 684 mln. Nic dziwnego, organizatorzy 56. finału zadziwiają pomysłowością w tworzeniu prawdziwego show. Super Bowl jest skomercjalizowanym wydarzeniem sportowym, kulturalnym i rozrywkowym. Podąża z duchem czasu, więc została uruchomiona aplikacja mobilna Pepsi Super Bowl LVI Halftime Show. Dzięki niej fani mogą połączyć się z artystami zarówno przed występem, jak i podczas występu. To dodatkowa atrakcja i urozmaicenie dla widzów.

Tak liczna publiczność skupiona wokół jednego wydarzenia jest niezwykle kuszącą okazją dla marketerów najwyżej cenionych marek. Potęguje to rywalizację nie tylko na boisku, atmosfera jest gorąca również na ekranach odbiorników. Wyświetlane reklamy są kreatywne, pedantycznie przygotowane  i odważne, a prace nad nimi trwają już od kilku miesięcy,  finał Super Bowl gromadzi bowiem nie tylko Amerykanów. Prawa telewizyjne do transmisji sprzedaje się na całym świecie.

Największy procent reklamodawców stanowią firmy motoryzacyjne, lecz nie brakuje również producentów najnowszych technologii oraz firm FMCG oferujących wodę, piwo, chipsy i napoje. Stawki, jakie obowiązują za emisję, mogą szokować, lecz bezsprzecznie takie działania marketingowe przynoszą ogromne zyski i przede wszystkim budują wizerunek i rozpoznawalność marki. Skuteczność reklam podczas Super Bowl została potwierdzona,  marki, które w tym roku wykreśliły ze swego marketingowego kalendarza to wydarzenie, mogą sobie na to pozwolić, ponadto zadeklarowały przeznaczyć kwoty, o których było wyżej, na cele charytatywne, co również jest formą pozyskiwania klientów.