X

Ikona amerykańskiego snu: Analiza kampanii reklamowej Marlboro Man

ikona-amerykanskiego-snu-analiza-kampanii-reklamowej-marlboro-man

Kiedy mówimy o ikonach amerykańskiego snu, przeważnie przychodzą nam na myśl etos samowystarczalności, twardej pracy i poczucia niezależności. W świecie marketingu nie ma chyba lepszego przykładu zrealizowania tych wartości, niż postać Marlboro Man.

Marlboro Man został wprowadzony w 1954 roku przez agencję reklamową Leo Burnett. Stał się symbolem twardości, męskości i amerykańskiej niezależności.

Przed wprowadzeniem Marlboro Man, Marlboro było znane jako marka papierosów dla kobiet, z reklamami skupiającymi się na elegancji i kobiecości. Agencja Leo Burnett wykazała się zatem odwagą i kreatywnością, całkowicie zmieniając image marki. W swojej kampanii zdecydowano się na kreację postaci, która przedstawiałaby przeciwieństwo dotychczasowego wizerunku marki.

Marlboro Man uosabiał wszystko, co kojarzyło się z odważnym, niezależnym mężczyzną – był twardy, niebezpieczny, a jednocześnie kochał swobodę. W kreowaniu tej postaci inspiracją były figury kowbojów z amerykańskiego Zachodu – samotnych, niezależnych mężczyzn, którzy przemierzali prerie i stawiali czoła nieznanemu. Właśnie ten kowboj, siedzący na swoim koniu, z papierosem Marlboro w ustach, stał się symbolem marki.

Kampania Marlboro Man była niezwykle skuteczna. W ciągu zaledwie jednego roku po wprowadzeniu nowej koncepcji sprzedaż Marlboro wzrosła o 3000%, a marka stała się jednym z najpopularniejszych papierosów w Stanach Zjednoczonych.

Sukces kampanii Marlboro Man jest dowodem na to, jak skutecznie możliwe jest wykorzystanie kulturowych archetypów w reklamie. Jest też doskonałym przykładem, jak wizja Amerykańskiego snu – samodzielności, siły i niezależności – wpływa na kształtowanie nastroju społecznego i kulturowego kraju, a także jak może być wykorzystywana przez marketingowców do budowania silnej marki.