Cześć! Wczoraj cały świat obiegła straszna wiadomość o śmierci Królowej Elżbiety II, dlatego bez zbędnych „heheszków” zapraszamy Was do 25. przeglądu branżowych ciekawostek i rewelacji.
Pierwsze poważne zmiany z Milce od ćwierćwiecza
Mondelez, właściciel marki Milka, ogłosił wdrożenie największych od 25 lat zmian! Pierwsza – chyba najbardziej istotna zmiana – tyczy się receptury. Nazwa Milki pochodzi od słów „Milch” i „Kakao”, toteż marka podążając za zmieniającymi się potrzebami konsumentów, wprowadziła większą ilość kakao w każdej tabliczce, dzięki czemu czekolada miała zyskać na smaku i delikatności. Jej kształt również się zmienił – teraz klasyczne małe tabliczki mają bardziej owalne kostki. Dodatkowo na jednej z nich widnieje wizerunek brand hero marki, krówki Lili. Zmiany dosięgnęły również opakowania, na których pojawiło się logo programu Coca Life (program odpowiedzialnego pozyskiwania kakao) i nieco odmieniona Lila, jednak sam kolor opakowań pozostał bez zmian. Zmiany brzmią apetycznie!
Edytowanie Tweetów bliżej niż dalej?
Na blogu Twittera pojawiła się informacja o rozpoczęciu wewnętrznych testów możliwości edycji wpisów! Pozwoli to na poprawienie literówek czy dodanie pominiętych tagów. Adnotacja informująca o modyfikacji oryginalnego wpisu będzie widoczna dla wszystkich jego odbiorców, którzy będą mogli również zobaczyć historię edycji (bliźniacze rozwiązanie jak w przyp. Facebooka). Plan zakłada możliwość kilkukrotnej edycji wpisu w ciągu 30 minut od jego publikacji. Wkrótce – choć nie wiadomo kiedy – nowa funkcjonalność ma zostać udostępniona subskrybentom Twitter Blue. Co by nie powiedzieć o Twitterze to z pewnością słuchają swoich użytkowników!
Czy Google Translatorowi rośnie polska konkurencja?
Nikomu nie trzeba przedstawiać tłumacza od Google’a – to narzędzie do ekspresowego przekładania tekstów czy pojedynczych słów między różnymi językami. Każdy, kto korzystał, a raczej zdarzyło się to każdemu, wie, że daleko mu do doskonałości. Tutaj wkraczają nasi rodacy – doktoranci Artur Nowakowski, Gabriela Pałka oraz dwóch magistrantów: Mikołaj Pokrywka i Kamil Guttmann z Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, którzy wzięli udział w konkursie General MT Shared Task będącym częścią konferencji traktującej o wykorzystaniu sztucznej inteligencji oraz maszynowego uczenia do tłumaczenia tekstu oraz mowy – Workshop for Machine Translation 2022.
Zadaniem konkursowym było stworzenie narzędzia do tłumaczenia tekstów pomiędzy różnymi językami w wybranych dziedzinach: aktualności, social media, konwersacje pomiędzy osobami (np. czat) oraz e-commerce. Polski zespół zgłosił się do zmagań w kategorii translacji ukraiński-czeski i czeski-ukraiński, a ich dwumiesięczny wysiłek został zwieńczony zajęciem pierwszego miejsca w obu kategoriach tłumaczeń. Na dodatkowy szacunek zasługuje fakt, że ich rozwiązanie opiera się wyłącznie na danych udostępnionych przez organizatorów konkursu! Nie pozostaje nam nic innego jak czekać do grudnia, gdyż wtedy w Abu Dhabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich odbędzie się konferencja podsumowująca konkurs (7-8.12.2022), po której poznamy więcej szczegółów autorskiego systemu Polaków.
Kłopoty Snapchata!
To był trudny finansowo rok dla Snapchata – akcje aplikacji spadły aż o 80%! Według amerykańskiego serwisu The Verge zwolnienia planowane były od kilku tygodni i dotkną one szczególnie niektóre działy. Mowa o dziale tworzącym aplikacje i gry wewnątrz środowiska Snapchata oraz zespole tworzącym fizyczne produkty Snapchata (okulary Spectacles i minidron Pixy). Mocno ucierpi również kupiona przez Snapchata w 2017 r. aplikacja Zenly tworząca mapy z elementami społecznościowymi.
Być może gwoździem do trumny było podwojenie zatrudnienia w marcu 2020 oraz wydanie 500 milionów dolarów na przejęcie firmy WaveOptics. Już wiosną tego roku kierownictwo Snapchata przyznało, że przychody firmy ucierpiały bardziej, niż sądzono na podstawie wcześniejszych wewnętrznych pomiarów, a następnego dnia po tym ogłoszeniu aplikacja straciła 30 miliardów dolarów rynkowej wartości! Najbardziej paradoksalne w całej sytuacji jest to, że pomimo problemów finansowych, Snapchatowi ciągle przybywa użytkowników i obecnie ma ich 347 milionów.
Twórczość Kubricka doceniona w kampanii Gucci
Nowy spot giganta branży modowej oparty został o filmy przy których pracował Stanley Kubrick. Każde jego ujęcie łączy najnowsze projekty marki z kolekcji jesień/zima 2022 ze sprytnie odtworzonymi sceneriami z filmów Kubricka. W klipie pojawiają się odwołania do „Lśnienia”, „Mechanicznej Pomarańczy”, „2001: Odyseji kosmicznej” czy „Barry’ego Lyndona”. Jak wyznał Alessandro Michele, dyrektor kreatywny Gucci – kino zawsze było dla niego źródłem inspiracji „ze względu na moc opowiadania historii”. Kampania cieszy tym bardziej, że duża część naszego działu jest fanami amerykańskiego mistrza sztuki filmowej.
Dziękujemy, że jesteście z nami kolejny tydzień. Mamy nadzieję, że w kolejny piątek spotkamy się, będąc już w bardziej pogodnych nastrojach.
Requiescat in pace, Królowo!
Źródła:
- https://marketingprzykawie.pl/espresso/zmiany-czekolad-milka-najwieksze-od-25-lat/
- https://www.proto.pl/aktualnosci/twitter-testuje-opcje-edytowania-wpisow
- https://www.komputerswiat.pl/aktualnosci/wydarzenia/google-ma-problem-polscy-naukowcy-stworzyli-lepszego-tlumacza/pw65j0s
- https://marketingprzykawie.pl/espresso/snapchat-zwalnia-ludzi-i-drastycznie-tnie-koszty/
- https://nowymarketing.pl/a/39212,gucci-w-nowej-kampanii-odtwarza-kultowe-sceny-z-filmow-kubricka