Ciekawostki branżowe, Najnowsze, Przydatne narzędzia, Public Relations

Czemu warto badać percepcję marki?

To, jak ludzie postrzegają markę, jest kluczowe w budowaniu wizerunku. Paradoksalnie to ten czynnik nadaje rytm wszystkim innym działaniom, a kształtuje go nie firma, a społeczeństwo poprzez swoje doświadczenia i dzielenie się nimi. Przedsiębiorstwa mogą jedynie obserwować poziom, na jakim utrzymuje się opinia o nich, i liczyć na to, że będzie pozytywna. Jakie są sposoby na monitorowanie postrzegania marki, kiedy jest się po drugiej stronie?

Pozytywne wrażenie na kliencie oznacza, że najprawdopodobniej wybierze twoją markę i poleci ją dalej, a odrzuci produkt konkurencji – ma więc wielki wpływ na wyniki finansowe firmy. Przez takie rozumowanie wiele przedsiębiorstw próbuje nawiązywać kontakt z nabywcami i pomagać im rozwiązywać wszelkie problemy, wierząc, że zdobędą ich przychylność i to przyczyni się do bardziej pozytywnego odbioru marki.

Rozeznanie na temat swojej firmy warto zacząć od uważnego słuchania i obserwowania, zwłaszcza online. Ten sektor wciąż się rozrasta i poszukiwanie informacji, które szczególnie nas interesują, może być trudne, ale istnieje kilka narzędzi i metod, które to usprawniają.

  1. Usługa Google Alerts – po utworzeniu konta i ustanowieniu odpowiednich słów kluczowych, które chcielibyśmy na bieżąco kontrolować – np. nazwa firmy lub powiązane z oferowaną usługą czy produktem – aplikacja wyśle nam komunikat e-mailem, że dana fraza pojawiła się gdzieś w internecie.
  2. Unamo – to narzędzie działa na podobnej zasadzie co Google Alerts, ale jest bardziej zaawansowane. Oprócz podstawowych funkcji pomaga np. w zidentyfikowaniu wydźwięku emocjonalnego opinii zamieszczonej w social mediach. Oferuje pomoc w analizie naszej grupy docelowej i tego, gdzie docieramy ze swoją treścią, a intuicyjny interfejs czyni przeglądanie danych niezwykle łatwym. Używając Unamo można kontrolować również działania konkurencji i ogólne trendy rynkowe w naszej branży.

Powyższe narzędzia są punktem wyjścia do podejmowania działań w celu badania percepcji naszej marki w społeczeństwie. Mechanizujemy proces monitorowania sieci i klientów, a owe akcesoria znacznie ułatwią nam “trzymanie ręki na pulsie”, czyli na przykład:

  1. Czytanie opinii w sieci – według badań Nielsena ponad 84% użytkowników przyznaje, że przynajmniej częściowo sugeruje się opiniami innych przy podejmowaniu decyzji odnośnie do zakupu / skorzystania z usługi – to kolejny dowód na to, że warto mieć na oku co o nas i o naszych produktach piszą w sieci. Najlepsze opinie można wykorzystać w formie rekomendacji do reklamy.
  2. Odpowiadanie na posty w social mediach – dążące do miana największego kanału komunikacji z klientami zwyczajnie muszą mieć wpływ na postrzeganie marki. Ludzie przeglądają social media danej firmy, aby zorientować się, jakie są jej standardy, jak się komunikuje i właśnie ze względu na opinie innych. Czytanie ich regularnie i szybkie wyjaśnianie ewentualnych problemów użytkowników zwiększają szansę na pozytywny odbiór i niebycie posądzonym o ignorancję.
  3. Badanie klientów – wszelkie sondaże i ankiety zawsze są dobrym pomysłem, bo dają nam bieżący ogląd na to, jak się prezentujemy w oczach społeczności. Badania satysfakcji z obsługi i z produktu czy badania lojalności (często polegające na jednym pytaniu, np. w mailu posprzedażowym – Polecasz nas?) mówią, co odczuwa konsument w kluczowych momentach jego drogi zakupu.

Najlepiej nie wybierać tylko jednej techniki, a próbować zastosować je wszystkie, bo gwarantują informacje zebrane z wielu źródeł i formułowane w przeróżnych kontekstach. Inaczej może brzmieć opinia wyrażona w oficjalny sposób na Facebooku, a inaczej na nieformalnym forum internetowym. Wszystkie są jednak ważne tak samo, bo są autentycznymi słowami naszych klientów, którzy wpływają na nasz wizerunek jak nikt inny – nawet my sami.

Zapraszam Cię na mój podcast!

Bohaterem każdego odcinka podcastu jest nieoczywiste słowo lub skrót stosowany na co dzień w agencjach marketingu internetowego, którego znaczenie wyjaśniamy wraz z moim gościem rozwijając temat konkretnymi przykładami, dzieląc się danymi i dostępnymi narzędziami.

Zobacz odcinki

Jeżeli potrzebujesz wsparcia przy projekcie internetowym lub szukasz agencji specjalizującej się w komunikacji marketingowej - skontaktuj się z nami.

Zapisz się na biuletyn redaktora naczelnego
Łukasza Wołka. Bezpłatne porady
i nowości marketingowe oraz newsy
z Abanana i Eura7 na Twojej skrzynce e-mail
już za 5 minut!
Pole "imię" nie jest obowiązkowe, ale jeżeli chcesz, żebyśmy zwracali się do Ciebie po imieniu, podaj nam je :)
loader
Dziękuję za zapisanie się do
mojego biuletynu.
Otwórz teraz swoją skrzynkę mailową, potwierdź zgody i aktywację. Sprawdź proszę, czy mail ode mnie nie wpadł do spamu albo do ofert.
CEO Łukasz Wołek ŁUKASZ WOŁEK, REDAKTOR NACZELNY LABBER.PL