Doświadczenia

Jak pisać teksty do serwisów internetowych, by inni chcieli je czytać, czyli parę słów o usability

Co to jest usability i z czym je jeść?

W projektowaniu profesjonalnych stron internetowych duży nacisk kładzie się na tak zwane usability, czyli ich użyteczność . Można powiedzieć, że usability to nic innego  jak cecha serwisu, która pozwala efektywnie realizować założone cele – zarówno użytkownika, jak i firmy będącej właścicielem serwisu. Jeszcze innymi słowy, jest to projektowanie stron, które będą intuicyjne i łatwe w obsłudze dla ich użytkowników.

Dlaczego usability ma takie znaczenie? 

Projektując użyteczne serwisy internetowe dbamy o to, aby użytkownicy je odwiedzający mogli jak najszybciej i jak najefektywniej odnaleźć treści, których poszukują. Dobrze zaprojektowany pod względem usability serwis sprawia, że użytkownik  potrafi  szybko dotrzeć do interesujących go informacji, a jego czas przebywania na danej stronie znacznie się wydłuża. Ponadto, w szerszym ujęciu, przekłada się to na pozytywny obraz marki czy firmy, którą serwis promuje.

labber.pl

 

Dobre maniery a pisanie tekstów

Wiemy już, jak ważne jest dobre zaprojektowanie serwisu pod względem użyteczności. Często jednak nie zdajemy sobie sprawy, że zadanie agencji  nie kończy z momentem uruchomienia serwisu. Równie istotne jest, aby w serwisie znajdowały się odpowiednio – z punktu widzenia jego użyteczności  – napisane teksty. W agencji Eura7 kompleksowo podchodzimy do potrzeb naszych Klientów, w związku z czym mogą oni liczyć także na pomoc w odpowiednim dostosowaniu contentu pod kątem użyteczności serwisu. 

Pamiętajmy o kliku istotnych zasadach, które sprawią, że serwis stanie się jeszcze bardziej użyteczny, co przełoży się na jego atrakcyjność  oraz zadowolenie użytkowników. Przy pisaniu tekstów trzeba pamiętać, że na ekranie komputera czytamy 25% wolniej, niż w przypadku  treści w wersji drukowanej. Ważne jest więc odpowiednie uporządkowanie tekstu tak, aby był on jak najbardziej czytelny. Na co konkretnie zwrócić uwagę?

  • Wielkie litery czytamy zazwyczaj 10% wolniej. Zbyt częste używanie Caps Locka nie jest więc wskazane.
  •  Róbmy akapity. Uporządkowanie naszych myśli w spójne akapity sprawi, że użytkownikowi łatwiej będzie zapoznać się z tym, co chcemy mu przekazać. Pamiętać jednak należy, że akapit powinien zawierać jedną myśl i mieć maksymalnie 20 linii. Ważne jest także pozostawienie tzw. white space – odstępu między akapitami, który przyśpieszy czytanie tekstu.
  • Nagłówki, śródtytuły, listy, uwypuklenia   to wszystko sprawi, że tekst stanie się jeszcze bardziej czytelny. Nagłówki powinny być krótkie i konkretne. Najlepiej, jeśli zawrzemy w nich słowa kluczowe dotyczące pisanego tekstu.
  • Zamiast wyjustowywać tekst, wyrównujmy go do lewej strony.
  • Wybierajmy czcionki, które nie posiadają zbędnych ozdobników, tzw. bezszeryfowe. Czyli na przykład Arial tak, Times New Roman – niekoniecznie.
  •  Liczby piszmy cyfrą, a nie słownie (np. 7,  nie „siedem”).

Stosując powyższe zasady  sprawimy, że nasz tekst będzie się czytało przyjemnie i szybko, a serwis internetowy, w którym tak napisane teksty się znajdą, będzie chętniej odwiedzany przez tych, do których chcemy dotrzeć.

Zapraszam Cię na mój podcast!

Bohaterem każdego odcinka podcastu jest nieoczywiste słowo lub skrót stosowany na co dzień w agencjach marketingu internetowego, którego znaczenie wyjaśniamy wraz z moim gościem rozwijając temat konkretnymi przykładami, dzieląc się danymi i dostępnymi narzędziami.

Zobacz odcinki

Jeżeli potrzebujesz wsparcia przy projekcie internetowym lub szukasz agencji specjalizującej się w komunikacji marketingowej - skontaktuj się z nami.

Zapisz się na biuletyn redaktora naczelnego
Łukasza Wołka. Bezpłatne porady
i nowości marketingowe oraz newsy
z Abanana i Eura7 na Twojej skrzynce e-mail
już za 5 minut!
Pole "imię" nie jest obowiązkowe, ale jeżeli chcesz, żebyśmy zwracali się do Ciebie po imieniu, podaj nam je :)
loader
Dziękuję za zapisanie się do
mojego biuletynu.
Otwórz teraz swoją skrzynkę mailową, potwierdź zgody i aktywację. Sprawdź proszę, czy mail ode mnie nie wpadł do spamu albo do ofert.
CEO Łukasz Wołek ŁUKASZ WOŁEK, REDAKTOR NACZELNY LABBER.PL