Ciekawostki branżowe, Doświadczenia, Najnowsze

Jakie są oczekiwania pokolenia Z i czy pracodawcy im sprostają?

Młode pokolenie nie ma łatwo – era bardzo szybko rozwijającej się technologii znacząco wpływa na kształtowanie się młodzieży i – paradoksalnie – wymaga od nich o wiele więcej. Różnicuje ich postawy, sposób myślenia i wartości od tych, które są wyznawane choćby przez ich rodziców. Nowa generacja dzieli się na 3 pokolenia – X, Y oraz Z. Pokolenie X to osoby urodzone w 2. połowie XX wieku, które charakteryzuje zagubienie we współczesnym świecie; do Y należą ci, którzy w procesie dorastania mieli możliwość obcowania z technologią, dlatego są z nią oswojeni, natomiast pokolenie Z to ludzie urodzeni – według różnych badaczy – od 1995-2000 roku do 2010 roku.

I na tych najmłodszych warto się skupić, ponieważ zaczynają wchodzić na rynek pracy, a ich podejście i oczekiwania są wręcz rewolucyjne dla wielu branż. Bez wahania mówią o tym, ile chcieliby zarabiać i o swoich innych potrzebach, natomiast mają problem z podejmowaniem decyzji i martwią się, czy są wystarczająco dobrzy w swoich specjalizacjach.

Jakie są przewidywania pracodawców co do zarządzania zespołem składającym się z reprezentantów pokolenia Z?

  • 36% uważa, że taka grupa będzie trudniejsza do koordynowania,
  • 29% sądzi, że będzie trudniej ją szkolić,
  • 26% pracodawców myśli, że komunikacja z osobami z pokolenia Z będzie utrudniona,
  • 27% szacuje, że generacja Z nie będzie pracowała tak ciężko, jak millenialsi, czyli pokolenie Y.

Następująco prezentują się oczekiwania i plany generacji Z dotyczące:

zarządzania:
  • 60% należących do pokolenia Z zamierza założyć własną firmę,
  • wymagania wobec managerów stawiają wysoko, ponieważ 75% uważa, że powinni pełnić jednocześnie rolę coacha i wspierać pracowników mentalnie, wprowadzając dobrą atmosferę,
  • 25% deklaruje, że odeszłoby od pracodawcy, gdyby manager stosował zastraszanie i groźby jako sposób na organizację i motywowanie do pracy.
płac i stopni kariery:
  • 75% uważa, że maksymalnie rok pracy na niższym stanowisku powinien gwarantować im awans,
  • 32% wierzy, że awans dostanie już w trakcie pierwszych 6 miesięcy pracy,
edukacji:
  • 80% jest przekonana o tym, że aby dostać dobrą pracę, musi mieć co najmniej stopień licencjata,
  • 70% wierzy, że ten stopień naukowy zagwarantuje im komfortowe życie,
oraz ich obaw:
  • pokolenie Z obawia się, że nie będzie w stanie spłacić swoich pożyczek studenckich i innych zobowiązań finansowych (30%),
  • 26% obawia się tego, że po pewnym czasie pracy w danej branży stwierdzi, że wybrali złą ścieżkę kariery i że nie są wystarczająco dobrzy, aby pracować na danym stanowisku.

Nawet jeśli niektóre z powyższych oczekiwań brzmią nierealnie, trzeba wziąć pod uwagę, że do 2020 roku generacja Z ma stanowić aż ¼ liczby zatrudnionych na świecie. Pracodawcy muszą zatem rozpocząć dostosowywanie się do nowych warunków stawianych przez młode pokolenia i postarać się wypracować kompromisowe rozwiązania, aby zmiany na rynku były wprowadzane stopniowo i z korzyścią dla wszystkich.

Zapraszam Cię na mój podcast!

Bohaterem każdego odcinka podcastu jest nieoczywiste słowo lub skrót stosowany na co dzień w agencjach marketingu internetowego, którego znaczenie wyjaśniamy wraz z moim gościem rozwijając temat konkretnymi przykładami, dzieląc się danymi i dostępnymi narzędziami.

Zobacz odcinki

Jeżeli potrzebujesz wsparcia przy projekcie internetowym lub szukasz agencji specjalizującej się w komunikacji marketingowej - skontaktuj się z nami.

Zapisz się na biuletyn redaktora naczelnego
Łukasza Wołka. Bezpłatne porady
i nowości marketingowe oraz newsy
z Abanana i Eura7 na Twojej skrzynce e-mail
już za 5 minut!
Pole "imię" nie jest obowiązkowe, ale jeżeli chcesz, żebyśmy zwracali się do Ciebie po imieniu, podaj nam je :)
loader
Dziękuję za zapisanie się do
mojego biuletynu.
Otwórz teraz swoją skrzynkę mailową, potwierdź zgody i aktywację. Sprawdź proszę, czy mail ode mnie nie wpadł do spamu albo do ofert.
CEO Łukasz Wołek ŁUKASZ WOŁEK, REDAKTOR NACZELNY LABBER.PL