Case Studies, Ciekawostki branżowe, Facebook, Reklama

Co powinieneś wiedzieć o reklamie na Facebooku

Chciałbym tym artykułem przedstawić Państwu pokrótce możliwości, jakie oferuje Facebook w zakresie reklamy. W pierwszej kolejności nakreślę udział facebookowiczów w populacji, następnie przytoczę przykłady dotarcia do określonej grupy docelowej, a na koniec zaprezentuję najpopularniejsze i najciekawsze formy reklamowe.

Statystyki

Według raportu GUS populacja w Polsce to 38,5 mln osób. Jeśli odejmiemy od tej liczby dzieci do 14. roku życia, liczba ta wyniesie 32,75 mln. Natomiast liczba osób w wieku produkcyjnym to 24,25 mln osób.

Aktywni użytkownicy Internetu w Polsce to 25,7 mln osób. 13 mln z nich posiada konto w mediach społecznościowych. Jest to zatem 34% populacji.

1

W tym miejscu warto jednak przywołać liczbę, którą dzisiaj (23.11.2015) Facebook podaje, jako potencjalną grupę odbiorców w Polsce, a jest to 14 mln osób.

6

Kolejne strony raportu odkrywają coraz więcej ciekawych danych. Np. slajd z rankingiem najaktywniejszych platform, gdzie prym wiedzie oczywiście Facebook.

2

Na pytanie „czy” albo „w jakim wymiarze” Internet powinien być Państwa kanałem promocyjnym może pomóc kolejny slajd przedstawiający czas spędzany przez nas w Internecie. Okazuje się, że media społecznościowe kradną nam ponad 2h każdej doby.

3

Grupa docelowa

Niewątpliwie Facebook bardzo dokładnie pozwala skierować reklamy do wybranej grupy docelowej. Możemy określić podstawowe dane takie, jak:

  • Płeć,
  • Wiek,
  • Lokalizacja,
  • Język.

Czym byłby Facebook, gdybyśmy mogli tylko w ten sposób kierować nasze treści do potencjalnych klientów? Nie ma sensu odpowiadać sobie na to pytanie, bo możemy reklamy kierować także ze względu na:

  • Dane demograficzne (wykształcenie, wydarzenia z życia takie jak np. ślub, stan rodzinny, związek, praca itp.),
  • Zainteresowania (cała gama przeróżnych- czasem nawet bardzo dziwnych :)- zainteresowań),
  • Zachowania (np. osoby w podróży albo użytkownicy urządzeń mobilnych).

Świeżą, jeszcze cieplutką – niczym poranne bułeczki – funkcjonalnością jest możliwość stosowania dwóch kluczowych operacji na zbiorach. Ta szalenie ciekawa i użyteczna funkcjonalność pozwala zawężać grupę stosując koniunkcję (wspólna część zbioru A i B) lub różnicę (od grupy A odejmujemy osoby zaliczające się do grupy B).

zbiory

Przykład? Weźmy ten z życia. Jednym z naszych klientów jest producent mięs i wędlin. Przed wprowadzeniem możliwości zaawansowanych operacji na grupach spotykaliśmy się z sytuacją, kiedy sponsorowana treść trafiała do wegetarian. W tym momencie treści możemy kierować do osób o szeroko rozumianych zainteresowaniach kulinarnych, które równocześnie NIE są wegetarianami.

Wymienione powyżej sposoby docierania to tylko część możliwości, jakie możemy zastosować, aby z sukcesem dotrzeć do grupy docelowej danej marki. Ich nietypowe kombinacje oraz odpowiedni dobór pozostałych elementów to przepis na udaną kampanię.

Formaty reklamowe

Facebook umożliwia tworzenie reklam ukierunkowanych na realizację jednego z kilkunastu proponowanych celów. Każdy z nich jest w inny sposób realizowany. Poniżej zaprezentowana została lista celów dostępnych na dzień dzisiejszy.

4

Najpopularniejszymi formami reklam są posty sponsorowane. Warto dodać, że możliwe jest publikowanie dark postów, czyli wpisów, które nie są widoczne na profilu, ale są jedynie reklamą wyświetlaną w wybranej grupie docelowej. Funkcjonalność tę można wykorzystać np. wtedy, gdy w jednym z wielu miast mamy promocję i nie chcemy wprowadzić w błąd fanów z innych miast.

5

Kolejnym często wykorzystywanym celem jest kierowanie użytkowników Facebooka do własnej strony www. Tutaj formy reklamy mogą być bardzo różne: reklama na tablicy, reklama w prawej kolumnie, reklama „karuzela” (przykład poniżej).

karuzea

Temat formatów reklamowych jest jak rzeka – można by ten artykuł wydłużyć nawet kilkukrotnie, dlatego pozostańmy przy formach przedstawionych powyżej. Jeśli myślą Państwo o kampanii promocyjnej na Facebooku, zachęcamy do kontaktu! Chętnie przygotujemy ofertę, przedstawimy propozycje reklam i odpowiemy na wszelkie wątpliwości.

Źródła:
http://wearesocial.net/blog/2015/01/digital-social-mobile-worldwide-2015/
http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/ludnosc/powierzchnia-i-ludnosc-w-przekroju-terytorialnym-w-2015-r-,7,12.html

Zapraszam Cię na mój podcast!

Bohaterem każdego odcinka podcastu jest nieoczywiste słowo lub skrót stosowany na co dzień w agencjach marketingu internetowego, którego znaczenie wyjaśniamy wraz z moim gościem rozwijając temat konkretnymi przykładami, dzieląc się danymi i dostępnymi narzędziami.

Zobacz odcinki

Jeżeli potrzebujesz wsparcia przy projekcie internetowym lub szukasz agencji specjalizującej się w komunikacji marketingowej - skontaktuj się z nami.

Zapisz się na biuletyn redaktora naczelnego
Łukasza Wołka. Bezpłatne porady
i nowości marketingowe oraz newsy
z Abanana i Eura7 na Twojej skrzynce e-mail
już za 5 minut!
Pole "imię" nie jest obowiązkowe, ale jeżeli chcesz, żebyśmy zwracali się do Ciebie po imieniu, podaj nam je :)
loader
Dziękuję za zapisanie się do
mojego biuletynu.
Otwórz teraz swoją skrzynkę mailową, potwierdź zgody i aktywację. Sprawdź proszę, czy mail ode mnie nie wpadł do spamu albo do ofert.
CEO Łukasz Wołek ŁUKASZ WOŁEK, REDAKTOR NACZELNY LABBER.PL