Odcinki specjalne, Podcast

CPA – co oznacza w marketingu, a co w e-commerce?

Zapraszam na kolejny odcinek specjalny podcastu Marketing ludzkim głosem.  

Gość tego odcinka przyleciał z dalekiego kraju. Doradzał największym spółkom na świecie w strategiach biznesowych, był prezesem zarządu PizzaPortal, aktualnie pracuje w Iranie, gdzie prowadzi spółkę Changal.com, serwis inspirowany PizzaPortal.pl i Pyszne.plFilip Wołek.

Hasłem odcinka jest CPA. Z perspektywy finansowej wszystkie wydatki marketingowe kategoryzujemy według kosztów i tego, co nam dają w efekcie  obecnych i przyszłych dochodów. Pozyskanie dzięki nim nowego klienta, nazywamy właśnie Cost Per Acquisition. Pod tym względem duże kampanie w telewizji, choć mogą fajnie wyglądać z perspektywy brandingowej, nie są mile widziane w e-commerce. O wiele lepiej sprawdzają się kampanie online.

Czym innym jednak jest CPA w samym marketingu. To Cost Per Action, czyli koszt za każdą „akcję” jaką wykona, na przykład, uczestnik konkursu na stworzonym do tego celu landing page’u – zapisanie się do newslettera, wysłanie zgłoszenia konkursowego, etc. Z takich CPA rozliczają się sieci afiliacyjne. Natomiast inwestorów interesuje CPA w sferze finansowej, czyli Cost Per Acquisition, które bezpośrednio oznacza nowego klienta. Blisko tych pojęć jest CPL, które oznacza pozyskanie kontaktu biznesowego – potencjalnego klienta.

Przenieśmy się teraz do innego, odległego kraju. Skąd pomysł, by otworzyć startup w Iranie? Duży wpływ na tę decyzję miała specyfika rynków bliskowschodnich. Długie analizy i sprawdzenie m.in. trafficu na stronach tych rynków pozwoliły ustalić, że Iran będzie najlepszym rynkiem na taki biznes. Z drugiej strony okazało się, że jest to jednocześnie rynek dosyć trudny i trzeba być przygotowanym na pewne trudności, z jakimi się wiąże. To kraj, który ma swoje reguły a istotnymi kanałami komunikacji marketingowej są w nim Instagram i Telegram.

Filip rozkręcił biznes nie organicznie, lecz pozyskując inwestora. A zanim to zrobił, to, zbudował zespół. Rozpoczął od pozyskania kontaktów, znalezienia dobrych informatyków i umiejętnego budowania kolejnych, ważnych działów: HR, customer care, marketing. To praca mozolna, ze względu na zupełnie inną kulturę i specyfikę relacji z ludźmi w stosunku do Polski.

Wyszły natomiast przy tej okazji także unikalne zalety tamtejszego rynku. Okazuje się, że na podstawie CPA można rozliczać współpracę z influencerami, co nie jest możliwe w Polsce.

Agencja Abanana również miała styczność z PizzaPortalem Filipa. Zrealizowany został dla niego spot telewizyjny, który zyskał dobre opinie w sieci. Ale dlaczego, mimo że nie jest przychylny kampaniom telewizyjnym, zdecydował się na taki krok? Poznacie odpowiedź (a także m.in. dowiecie się, co warto zjeść w Iranie) w tym podcaście!

Zapraszamy do słuchania!

Z tego odcinka dowiecie się:

  • Co to jest CPA?
  • Czym jest CPA w marketingu?
  • Czym się różni Cost Per Aquisition od Cost Per Action?
  • Jakie są wady kampanii telewizyjnych?
  • Co to jest retencja?
  • Czym się cechują rynki bliskowschodnie?
  • Jakie są różnice między Polską a Iranem pod względem biznesowym?
  • Co to jest sieć afiliacyjna?
  • Co to jest CPL?
  • Dlaczego warto otworzyć start-up w Iranie?
  • Czym jest traffic na stronach internetowych?
  • Co to jest similar web?
  • Co to jest bounce rate?
  • Jakie firmy mogą inwestować w Iranie?
  • Co to jest no-brainer?
  • Jaką politykę imigracyjną ma Iran?
  • Jacy są ludzie w Iranie?
  • Czy to prawda, że w Iranie blokowane są polskie portale?
  • Czy w Iranie działa Instagram, Facebook i inne media społecznościowe?
  • Czy Irańczycy mają możliwość emigracji zarobkowej?
  • Jak wygląda budowa zespołu w Iranie?
  • Kogo najpierw zatrudnić, rozwijając biznes?
  • Co to jest customer care?
  • Co może sprawiać trudność przy budowaniu biznesu w Iranie?
  • Co to jest revenue sharing?
  • Czym jest Telegram?
  • Jakie dania najczęściej się sprzedają w Iranie?
  • Co warto zjeść w Iranie?
  • Co to jest GRP?

Dołącz do grupy networkingowej podcastu Marketing ludzkim głosem:

www.facebook.com/groups/MarketingLudzkimGlosem/

Zapraszam Cię na mój podcast!

Bohaterem każdego odcinka podcastu jest nieoczywiste słowo lub skrót stosowany na co dzień w agencjach marketingu internetowego, którego znaczenie wyjaśniamy wraz z moim gościem rozwijając temat konkretnymi przykładami, dzieląc się danymi i dostępnymi narzędziami.

Zobacz odcinki

Jeżeli potrzebujesz wsparcia przy projekcie internetowym lub szukasz agencji specjalizującej się w komunikacji marketingowej - skontaktuj się z nami.