Odcinki specjalne, Podcast

FMCG – czyli jak marketingiem realizować cele biznesowe?

Cześć, zapraszam na kolejny odcinek specjalny podcastu Marketing Ludzkim Głosem! Mój Gość pracował w firmie piwowarskiej, Frito-Lay, Procter & Gamble Company. Dziś jest CEO w LOTTE Wedel, Maciej Herman.

W tym odcinku usłyszycie, co znaczy E. w nazwie E. Wedel. Krótkie streszczenie długiej historii największej marki czekoladowej w Polsce. Producenta słynnych Torcików Wedlowskich, wyśmienitych Mieszanek Wedlowskich i Ptasiego Mleczka – produktów, należących do kategorii FMCG, która będzie tematem wiodącym podczas tej rozmowy.

https://www.instagram.com/p/Bxhz0Sgowpr/

FMCG to skrót od fast-moving consumer goods, czyli, tłumacząc na polski, są to tzw. “dobra szybkozbywalne”. Są to na przykład artykuły spożywcze i chemia gospodarcza. Na przeciwnym biegunie leżą z kolei produkty takie, jak telewizory, pralki, itd. To hasło nieprzypadkowo jest bohaterem tego odcinka bowiem E. Wedel, za sprawą wielkiego innowatora Jana Wedla, był pionierem wielu nowatorskich rozwiązań marketingowych, jak sampling czy dystrybucja produktów za pomocą automatów ze słodyczami. Współcześnie wyzwaniem dla marki jest sama natura – producent czekolady musi w końcu jakoś sobie radzić w lecie, które w okresie upałów skutecznie zniechęca do kupowania roztapiających się smakołyków.

Tymczasem jeden Polak średnio konsumuje 4,7 kg czekolady w ciągu roku, co przy przodujących w tej sferze Szwajcarach (10 kg) nie jest wyjątkowo zatrważającym wynikiem. Skąd takie różnice? Okazuje się, że wiele zależy od tradycji i stanu gospodarki. Na szczęście jednak gospodarka nie wpływała dotąd szczególnie dotkliwie na sprzedaż czekolad Wedla, nawet pod koniec pierwszej dekady XXI wieku, w czasach światowego kryzysu gospodarczego. Być może wynika to z dogłębnej analizy rynku i nieustannych badań nad nowymi produktami. Wprowadzane na półki czasowe innowacje, z których niektórym tylko udaje się osiągnąć sukces i zostać na stałe, napędzają połowę wzrostu firmy!

https://www.instagram.com/p/BxiJdXpoeP2/

Z własnego podwórka, tj. z doświadczenia agencji Abanana, znamy doskonale markę Góralki i przy okazji współpracy z nią obserwowaliśmy, jak różni się rynek słowacki od polskiego. I nie da się ukryć, że różnice między rynkami krajowymi istnieją, ale jednak globalny trend jest podobny. Ciekawostka: W Japonii większość sprzedaży to produkty czasowe. Cała Europa zaś jest zbliżona do rynku polskiego.

Rynek FMCG zmienia się na wielu płaszczyznach. Jakie wyzwania dzisiaj stoją przed tym rynkiem? W Polsce wiele branż musi radzić sobie z zakazem handlu w niedziele. Nie bez znaczenia są również globalne czynniki: zmiana klimatu, problemy z energetyką, z wodą. Kakao to jeden z surowców najbardziej podatnych na zmiany temperatur na świecie.

Poza perspektywami na przyszłość usłyszymy w tym odcinku też, jak E. Wedel radzi sobie w mediach społecznościowych i jak zapatruje się na współpracę z influencerami. A na koniec poznamy historię słynnego w swoim czasie brand hero Wargora oraz – pierwszego brand hero w historii marki – chłopca na zebrze.

Z tego odcinka dowiecie się:

  • Skąd wzięła się nazwa marki E. Wedel?
  • Co to jest FMCG?
  • Jakie produkty należą do kategorii fast-moving consumer goods?
  • Czy E. Wedel był prekursorem produktów impulsowych w Polsce?
  • Co to jest maszyna vendingowa?
  • Kiedy i kto stworzył pierwsze maszyny vendingowe w Polsce?
  • Kto był pionierem samplingu w Polsce?
  • Czym charakteryzuje się myślenie out of the box?
  • Jak Jan Wedel prowadził sampling swoich produktów?
  • Jak Wedel radzi sobie ze sprzedażą czekolady latem, w czasie upałów?
  • Ile czekolady w ciągu roku zjada przeciętny Polak?
  • Gdzie w Europie je się najwięcej czekolady?
  • Jak targetuje swoje produkty E. Wedel?
  • W jaki sposób E. Wedel przygotowuje się do wprowadzenia nowych produktów na rynek?
  • Jak działają oferty czasowe?
  • Jakie są różnice między rynkami krajowaymi?
  • Jak E. Wedel współpracuje z influencerami?
  • Jaki cel przyświecał Wargorowi jako brand hero?
  • Jak E. Wedel radził sobie z hejtem w czasie kampanii z Wargorem?
  • Jakie wyzwania stoją obecnie przed rynkiem FMCG?

 

Organizatorem podcastu Marketing Ludzkim Głosem jest zespół technologiczno-marketingowej Grupy Eura7, do której należą:
Skontaktuj się z nami. Możemy porozmawiać o następujących obszarach współpracy: 
  • pracuj w Grupie Eura7
  • uzyskaj ofertę od Grupy Eura7
  • zostań dostawcą Grupy Eura7
  • stwórzmy razem nowy biznes
Łukasz Wołek, CEO
lukasz.wolek@eura7.com
+48 600 004 680

Zapraszam Cię na podcast specjalistów z Grupy Eura7!

Razem z zespołem pomagamy firmom rosnąć. Ten cel osiągamy dzięki odpowiedniej strategii, nowoczesnym narzędziom i skutecznym działaniom marketingowym. Uwielbiamy łączyć nowe technologie, marketing i sztukę. Podobnie jak wyjątkowi goście, którzy w naszym podcaście dzielą się swoją wiedzą, doświadczeniem i pomysłami!

Zobacz odcinki
Jestem optymistą!

Jeżeli potrzebujesz wsparcia przy projekcie internetowym lub szukasz agencji specjalizującej się w komunikacji marketingowej - skontaktuj się z nami.

Webinar lojalnościowy
x