Podcast, Sezon 2: Social Media

FOMO – czyli jak budować biznes na strachu konsumenta

Cześć! W kolejnym odcinku podcastu skupiamy się na FOMO, czyli, jak wyjaśnia Aga Krok, skrócie od angielskiego pojęcia fear of missing out – zjawisku odczuwania lęku przed czymś, co nas omija

Co spowodowało, że w podcaście dotyczącym marketingu omawiamy takie zagadnienie? Otóż FOMO obecnie w dużej części dotyczy social mediów, z którymi marketing jest już przecież ściśle związany. Często boimy się, że przegapimy informacje, o których wiedzą wszyscy wokół – o promocjach w sklepach, o ważnych wydarzeniach, posty i wiadomości od znajomych. W związku z tym… scrollujemy. Zazwyczaj bezwiednie i dzięki smartfonom w każdym miejscu, w jakim się znajdujemy, mamy tę możliwość, aby kontrolować nasze social media i wszelkie nowości, które się w nich pojawiają.

Na dłuższą metę FOMO jest jednak zjawiskiem negatywnym. Według raportu Polacy a lęk przed odłączeniem 16% internautów ma duży problem z FOMO, aż 65% naszych rodaków znajduje się w średnim stadium zaawansowania FOMO, a tylko w przypadku 19% wskaźnik ten jest niski. FOMO może dotknąć każdego, nie jest to powiązane z konkretną płcią, ale częściej dotyka na pewno osób młodych. Im więcej inni ludzie dodają treści, tym większą mamy potrzebę zaznajamiania się z nią i jednocześnie uczestniczenia w życiu drugiej osoby, np. influencera, który udostępnia Insta Stories z zakupów, wizyty u kosmetyczki, przejażdżki samochodem…

Na pewno każdy z nas miał do czynienia z reklamą wykorzystującą FOMO. Wielkie banery “-30% – TYLKO DZISIAJ!” czy “NAGRODA-NIESPODZIANKA TYLKO DLA PIERWSZYCH 200 osób!” bazują na strachu i mają wymusić działanie na odbiorcy. Skoro zjawisko jest bardzo powszechne, można formułować komunikaty reklamowe w ten sposób, należy jednak pamiętać, aby były one zgodne z prawdą i z etyką – nie można wprowadzać klienta w błąd, oszukiwać i kłamać.

Wraz z Agą omawiamy przykład marki, które całą swoją działalność oparła na FOMO i… był to strzał w dziesiątkę! Charakteryzujemy też typowe objawy FOMO i to, jak mogą wpływać na nasze życie codzienne i zawodowe. Na koniec zaś polecamy kilka działań dla tych, którzy podczas słuchania odkryli u siebie cechy standardowego FOMOwca, i chcieliby z tym powalczyć.

Zapraszam do słuchania – nie tylko dziś i nie tylko pierwsze 100 osób! ;-)

Z tego odcinka dowiecie się:

  • Co to jest FOMO?
  • Czy to zjawisko ma charakter pozytywny czy negatywny?
  • Jakiej części polskiego społeczeństwa dotyczy FOMO?
  • Jaki wpływ ma internet na wzrost wskaźnika FOMO?
  • Kogo może dotknąć FOMO?
  • W jaki sposób wykorzystuje się to zjawisko w reklamie?
  • Czy można oprzeć cały biznes na FOMO?
  • Co to są dropy?
  • Co to jest hype?
  • Jak mają się grupy na Facebooku do FOMO?
  • Czy jesteśmy uzależnieni od mediów społecznościowych?
  • Czy FOMO jest niebezpieczne?
  • Jakie konsekwencje ma FOMO?
  • Jakie są objawy FOMO?
  • Jak FOMO może wpływać na nasze życie zawodowe?
  • Jak radzić sobie z FOMO?
  • Jak FOMO ma się do naszego bezpieczeństwa?
  • W jaki sposób marki postrzegają i wykorzystują FOMO?

Dołącz do grupy networkingowej podcastu Marketing ludzkim głosem:

https://www.facebook.com/groups/MarketingLudzkimGlosem/

Jestem optymistą!
Podobał Ci się ten materiał?

Zostań z nami na bieżąco! Zapisz się do naszej podcastowej listy mailingowej.

Dziękuję za zapisanie się do mojej listy mailingowej.

Otwórz teraz swoją skrzynkę mailową, potwierdź zgody i aktywację.
Sprawdź proszę, czy mail ode mnie nie wpadł do spamu albo do ofert.