Odcinki specjalne, Podcast

Grywalizacja – w rozwijaniu biznesu i w marketingu

Zapraszam na kolejny odcinek specjalny podcastu Marketing ludzkim głosem.

Rozmawiamy w siedzibie Westhill Consulting. Gospodarzem i jednocześnie gościem odcinka jest członek zarządu firmy doradczo-szkoleniowej oraz spółki informatycznej, która dostarcza oprogramowanie do grywalizacji. Twórca fabuł, autor książki Storytelling inspiracyjny, szef biura nowych mediów, który prowadzi nagradzane projekty rozwojowe dla szefów największych firm w Polsce, mąż i ojciec, Krzysiek Filarski.

Grywalizacja, czym jest? W najkrótszej definicji to przeniesienie mechanizmów ze świata gier do innego świata. To mechanizmy, które powodują, że ludzie angażują się w gry.

Na czym dokładnie grywalizacja polega? Każdy geek to wie. I każdy marketer, szukający sposobów na zaangażowanie klienta, skupia się bowiem na grywalizacji w employer brandingu. Dowiecie się także, że gamifikację wykorzystać można w sferze B2C. A jeżeli już kiedyś to hasło obiło wam się o uszy i wydaje się czymś przestarzałym, dowiecie się dlaczego tak nie jest i jak ewoluuje.

Przyda się w tym dwugłos – nasz gość sam nie jest gamerem, natomiast ja trochę grywam – wciągam się z dziećmi w świat gier, dlatego przedstawiam moją perspektywę na przenoszenie ich mechanizmów w świat realny. Jeżeli ktoś gra, łatwiej wprowadzi w jego życie elementy grywalizacji – to jasne, ale grywalizacja nie jest przeznaczona tylko i wyłącznie dla osób, które uwielbiają gry. Westhill Consulting zajmuje się wdrażaniem fabularnych rozwiązań grywalizacji do rozwoju, ze szczególnym naciskiem na employer branding, a zatem – szkolenia i rozszerzanie kompetencji pracowników.

No więc jak stworzyć mechanizmy grywalizacyjne? Z rozmowy można wywnioskować, że trzeba określić trzy rzeczy: cel, fabułę i nagrodę. Każda z nich wymaga przemyślenia – na fabułę i mechanikę może mieć wpływ chociażby płeć graczy, nagroda może wpłynąć na poziom trudności gry ale i to, do kogo jest skierowana gra, wpływa na nagrody. Nagroda musi być fair, jak cała gra. Współczynnik, który określa „stopień bycia fair”, jak usłyszycie, nazywa się fairness – to chyba najistotniejsza cecha grywalizacji, którą w każdej sytuacji trzeba dobrze przemyśleć. To nr 2 po precyzyjnie i jasno skonstruowanych regułach gry.

Numerem 3 będą narzędzia, ułatwiające proces grywalizacji. Warto mieć elastyczny silnik, na którym oprze się swoje gry i wiedzieć, co takiego w sobie mają gry komputerowe, że tak angażują odbiorców, a czego brakuje w obowiązkach realnego życia. I nie wolno zapominać o dobrze zaprojektowanym UX – co to takiego? Usłyszycie w podcaście.

Firma mojego gościa ma na koncie już mnóstwo tego typu projektów i Krzysztof opisuje w odcinku kilka z nich. Choć na ogół realizowane są dla dużych klientów w branży B2B, to dowiecie się również, jak grywalizację można przenieść na grunt mniejszych przedsiębiorstw i w relacjach B2C.

Poznacie też ciemną stronę grywalizacji, to, jak znany z Netflixa serial Black Mirror znajduje swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości.

Nie poddawajmy się jednak czarnym myślom! Zagwozdka: Czy hakerów, którzy złamali nasz grywalizacyjny system, nagradzać za złamanie systemu, czy banować? Przewidujmy wszystkie luki i zagrożenia naszego mechanizmu, jeżeli chcemy tego uniknąć. A jak zmiksować zarządzanie zespołem i grywalizację, by praca nad projektem poszła szybciej? A w jakim kierunku zmierza marketing?

Tyle pytań i na wszystkie znajdą się odpowiedzi.

Zapraszamy do słuchania


Z tego odcinka dowiecie się:

  • Co to jest grywalizacja?
  • Kim jest geek?
  • Czy grywalizacja jest przestarzałym hasłem?
  • Na czym polega grywalizacja?
  • Jak wykorzystać grywalizację w B2B i B2C?
  • Jak wykorzystać grywalizację w employer brandingu?
  • Czym charakteryzują się pokolenia X, Y, Z?
  • W jakie gry grywam?
  • Od czego zaczyna się planowanie mechanizmów grywalizacji?
  • Kiedy w grywalizacji pojawia się fabuła?
  • Jak nauczyć mechanika zapamiętać 1 milion części samochodowych?
  • Jakie są nagrody w grach, które się projektuje?
  • Co to jest fairness?
  • Jakie metody grywalizacyjne stosuję?
  • Jakie są narzędzia, ułatwiające proces grywalizacji?
  • Co w grach najsilniej motywuje do zaangażowania?
  • Do kogo jest skierowana grywalizacja?
  • W jakim kierunku rozwija się grywalizacja?
  • Ile powinna trwać akcja grywalizacyjna?
  • Ile trwają te projekty?
  • Jakie grywalizacje można wprowadzić w małej firmie?
  • Jakie są ciemne strony grywalizacji?
  • Co to jest UX?
  • Co to jest onboarding?
  • Jak zmiksować zarządzanie zespołem i grywalizację, by praca nad projektem poszła szybciej i czy są jakieś korelacje z metodą agile?
  • Na czym polega agile?
  • W jakim kierunku zmierza marketing?

Dołącz do grupy networkingowej podcastu Marketing ludzkim głosem:
www.facebook.com/groups/MarketingLudzkimGlosem/

Zapraszam Cię na mój podcast!

Bohaterem każdego odcinka podcastu jest nieoczywiste słowo lub skrót stosowany na co dzień w agencjach marketingu internetowego, którego znaczenie wyjaśniamy wraz z moim gościem rozwijając temat konkretnymi przykładami, dzieląc się danymi i dostępnymi narzędziami.

Zobacz odcinki

Jeżeli potrzebujesz wsparcia przy projekcie internetowym lub szukasz agencji specjalizującej się w komunikacji marketingowej - skontaktuj się z nami.