Ciekawostki branżowe, Facebook, Media społecznościowe, Reklama

Jak nas śledzi Facebook

Zastanawiasz się, dlaczego wyświetlają się Tobie takie, a nie inne reklamy? Czujesz się czasem inwigilowany przez Facebooka? Bo ja tak. Jak to się dzieje, że Facebook potrafi tak celnie trafić do nas z reklamą produktu, którego akurat szukamy lub tematu, którym akurat się interesujemy? Robi to na różne sposoby. I to nie tylko on, ale on i reklamodawca, czyli osoba, która zajmuje się zleceniem emisji reklamy.celowanienafejsie

Po pierwsze, zacznijmy od spraw najprostszych, czyli danych, które sami udostępniamy Facebookowi. Jest to np. nasza płeć czy wiek. Możemy także opowiedzieć o sobie dużo więcej np. określić status w związku, zaznaczyć ile mamy dzieci, gdzie pracujemy, jakie mamy wykształcenie itp. Facebook co jakiś czas podpytuje nas o pewne sprawy jak np. miasto, z którego pochodzimy. Nawet podpowiada nam je, biorąc pod uwagę miasto, z którego pochodzi największa liczba naszych znajomych. Te dane można zdefiniować, jako dane deklaratywne. Niekoniecznie muszą być one prawdziwe, dlatego ważna jest świadomość typu tych danych.

Po drugie, nasz profil reklamowy kształtowany jest na podstawie stron i profili, którymi się interesujemy. Te dane z jednej strony mówią o nas trochę więcej, z drugiej zaś mogą stworzyć błędny obraz naszych zainteresowań. Pewnie każdy z nas został poproszony o „polajkowanie” strony założonej przez znajomego. Np. ja polubiłem stronę salonu kosmetycznego nie dlatego, że lubię salon kosmetyczny, ale dlatego, że lubię koleżankę, która go założyła i mnie poprosiła o polubienie.  

sztucznainteligencjaPo trzecie, sztuczna inteligencja. Temat rzeka. Dziedzina nauki przeznaczona dla największych mózgów tego świata. Nie jest tajemnicą, że Facebook bardzo mocno inwestuje w tę dziedzinę, a konkuruje w niej z największymi – m.in. z Google. Jak wielka walka intelektualna ma miejsce w tej przestrzeni niech świadczy to, kto zajmuje się SI i jak rekrutowani są kolejni pracownicy naukowi. Demis Hassabis w wieku 4 lat miał zainteresować się szachami, a po dwóch tygodniach już ogrywać dorosłych. Tim Berners-Lee, jeden z współtwórców usługi WWW powiedział o Demisie, że jest to najbystrzejszy człowiek na Ziemi. Trzy lata temu Google kupiło za 330 mln funtów Deep Mind – firmę Hassabisa, zajmującą się sztuczną inteligencją. Praca w sześciopiętrowej kamienicy przy King’s Cross w Londynie proponowana jest najlepszym – zwycięzcom olimpiad informatycznych i matematycznych oraz doktorantom renomowanych uczelni. Budynek, w którym mieści się firma jest prawdopodobnie największym skupiskiem geniuszy na Ziemi.

Wróćmy do Facebooka. Analiza zachowania, rozmów, komentarzy, reakcji, czasu spędzonego nad konkretną treścią, wpisanych (chociaż nie przesłanych) tekstów – to wszystko, a nawet więcej, jest do zbadania i przeanalizowania. Z pewnością wiele spraw i rodzaju danych na nasz temat pozostaje tajemnicą. Pojawiła się w pewnym momencie ciekawa hipoteza, że jesteśmy przez Marka podglądani i podsłuchiwani. Na jednym ze zdjęć opublikowanych przez twórcę Facebooka widać zaklejoną kamerę w laptopie:

Część informacji  o użytkownikach Facebook przekazuje reklamodawcom. Możemy reklamy kierować np. do osób często podróżujących, korzystających z określonego urządzenia (np. iPhone 4s), czy też zainteresowanych karmieniem piersią :). Bardzo przydatną funkcją, bazującą na sztucznej inteligencji jest tworzenie grup podobnych odbiorców „lookalike”.  W ten sposób możemy wygenerować grupę osób podobnych do tych, które na przykład lubią nasz profil, spełniają wybrane cele na naszej stronie www, czy oglądają minimum 50% wybranych filmów zamieszczonych na naszym profilu.

A teraz wróćmy na ziemię. Chcesz zobaczyć ze względu na jakie kategorie Facebook Cię klasyfikuje? Bardzo polecam, bo można się „dowiedzieć” o sobie bardzo dużo ciekawych rzeczy. Znajdź u siebie na Facebooku jakąś reklamę, kliknij w prawym górnym rogu na strzałkę i wybierz „Dlaczego to widzę?”.
screenshot_1

Następnie wyświetlone zostaną Ci informacje o reklamie. W ten sposób dowiesz się, dlaczego reklama jest wyświetlana właśnie Tobie. Następnie możesz kliknąć „Zarządzaj swoimi preferencjami reklam” i zobaczyć jakie kategorie są Ci przypisane. Życzę udanej zabawy!

P.S. Poniżej zdradzam kilka moich kategorii. Bardzo ciekawa mieszanka z działu „Hobby i zainteresowania” :)

screen2

Źródła:
http://en.wikipedia.org/wiki/Demis_Hassabis
http://www.spidersweb.pl/2016/03/tay-tweets-tayandyou-microsoft-problemy.html
http://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,20870967,sztuczna-inteligencja-bog-juz-istnieje.html
http://www.chip.pl/artykuly/trendy/2016/09/facebook-i-sztuczna-inteligencja
http://www.computerworld.pl/news/394586/Google.kupil.Deep.Mind.I.co.z.tego.html
http://www.rmf.fm/magazyn/news,4694,mark-zuckerberg-zaslonil-kamere-i-mikrofon-w-swoim-laptopie-boi-sie-swojego-facebooka.html

Zapraszam Cię na mój podcast!

Bohaterem każdego odcinka podcastu jest nieoczywiste słowo lub skrót stosowany na co dzień w agencjach marketingu internetowego, którego znaczenie wyjaśniamy wraz z moim gościem rozwijając temat konkretnymi przykładami, dzieląc się danymi i dostępnymi narzędziami.

Zobacz odcinki

Jeżeli potrzebujesz wsparcia przy projekcie internetowym lub szukasz agencji specjalizującej się w komunikacji marketingowej - skontaktuj się z nami.

Zapisz się na biuletyn redaktora naczelnego
Łukasza Wołka. Bezpłatne porady
i nowości marketingowe oraz newsy
z Abanana i Eura7 na Twojej skrzynce e-mail
już za 5 minut!
Pole "imię" nie jest obowiązkowe, ale jeżeli chcesz, żebyśmy zwracali się do Ciebie po imieniu, podaj nam je :)
loader
Dziękuję za zapisanie się do
mojego biuletynu.
Otwórz teraz swoją skrzynkę mailową, potwierdź zgody i aktywację. Sprawdź proszę, czy mail ode mnie nie wpadł do spamu albo do ofert.
CEO Łukasz Wołek ŁUKASZ WOŁEK, REDAKTOR NACZELNY LABBER.PL