Nowy, wspaniały świat
Ostatnia edycja największego i najstarszego badania mediów społecznościowych, Social Media Wave5, dowodzi, że odsetek ludzi łączących się z markami za pomocą sieci społecznościowych wzrósł w ciągu roku o 20% (do 30%), podczas gdy liczba osób odwiedzających strony firmowe w przeciągu 2 lat spadła o 10% .
źródło: www.stronydlafirm.eu
Ten trend pokazuje potencjał, jaki drzemie w społecznościach. Jednakże, osiągnięcie tam sukcesu wymaga od marki nowego, otwartego podejścia do działań marketingowych, rezygnacji z dotychczasowych przyzwyczajeń, przewartościowania sposobu myślenia o komunikacji z konsumentami. Otwartość jednak się opłaca: jak wynika z majowego badania Digital Young, tylko w grupie wiekowej do 25 roku życia 45% polskich Internautów jest fanami przynajmniej jednej marki na Facebooku. Niemalże tyle samo obserwuje profile więcej niż pięciu marek. Ponad 3/4 deklaruje, że zostało fanem danej marki na Facebooku dlatego, że ją lubi, ponad 1/5 chce się dzięki temu więcej dowiedzieć o marce.
Precyzyjne cięcie
W social mediach marka może precyzyjnie dobierać narzędzia do swoich aktualnych potrzeb i oczekiwań konsumentów. Może też na bieżąco modyfikować i korygować przekaz, jeśli zaistnieje taka potrzeba. Możliwych kombinacji jest tak wiele, że każda marka może znaleźć rozwiązanie dopasowane do swojej specyfiki. Pomocą, co w danym przypadku będzie najlepsze, mogą służyć agencje doświadczone w prowadzeniu komunikacji w mediach społecznościowych. Połączenie ich kompetencji i analizy sytuacji wyjściowej z praktyczną wiedzą marki o jej pozycji i oczekiwaniach jej grupy docelowej, pozwoli na zdefiniowanie celów działań w społecznościach oraz wytyczenie jasnej drogi ich realizacji. Podstawą sukcesu w mediach społecznościowych jest systematyczność. Pozwala ona niemal natychmiast odpowiadać na feedback otrzymywany ze strony konsumentów, rozwiązywać kryzysy w zalążku i wzmacniać treści pożądane z punktu widzenia planu marketingowego i przyjętej strategii komunikacyjnej marki.
Atrakcyjna treść w atrakcyjnej formie
Social media umożliwiają budowania relacji z marką za pomocą nieszablonowych działań, co daje im przewagę w stosunku do innych kanałów marketingowych. Konsumenci przyzwyczaili się już do tradycyjnych reklam, więc niestandardowe działania mają szansę być bardziej skuteczne. Angażują one użytkowników i nawiązują do sposobu komunikacji, do którego wszyscy zdążyliśmy się już przyzwyczaić, spędzając wiele czasu na korzystaniu z Internetu – nieszablonowego, wykorzystującego także element zaskoczenia, prowokację, zachęcającego do interakcji. W czasach, gdy coraz więcej osób patrzy podejrzliwie na tradycyjną reklamę, nie ufając przedstawianym w niej opiniom, system rekomendacji, na którym w dużej mierze opierają się działania w mediach społecznościowych, może być szczególnie efektywny.
Zaczarować rzeczywistość
Zarówno budowanie świadomości marki, jak i prowadzenie działań sprzedażowych w social media, wymaga, wbrew pozorom, nie tylko dobrego pomysłu, ale także przemyślanej strategii, precyzyjnego określenia pozycji marki na rynku i jej aspiracji. Media społecznościowe są wymagające – bardziej niż może się wydawać – bo i wymagający są ich użytkownicy.
Social media to szansa nie tyle na zastąpienie dotychczasowych działań marketingowych, ile na ich uzupełnienie o nowoczesne formy komunikacji, dostosowane do oczekiwań konsumentów i zmieniającego się rynku. Komunikacja wzbogacona o działania niestandardowe otwiera nowe możliwości dotarcia do klienta i wzmacniania wizerunku marki, co w czasach dywersyfikacji kanałów sprzedaży jest nie do przecenienia.