Doświadczenia, Facebook

Marka i social media – związek z rozsądku czy z potrzeby serca?

Media społecznościowe to szansa na zupełnie nową jakość komunikacji marki z konsumentem. Choć dziś coraz więcej marek jest już świadomych, że w mediach tego typu nie powinno ich zabraknąć, w kwestii świadomego budowania wizerunku wiele jeszcze pozostaje do zrobienia. Społeczności oferują markom bogaty wybór narzędzi marketingowych. Trzeba jedynie po nie sięgnąć.

Popularność mediów społecznościowych to globalny fenomen, wobec którego marki nie mogły pozostać obojętne. Tego typu kanały to szansa na zaangażowanie konsumentów w komunikację z marką poprzez działania na zupełnie innym niż kiedykolwiek wcześniej poziomie. Marki w social media prowadzą z konsumentami dyskusję, zachęcają do wyrażenia własnej opinii, zapraszają do wejścia w bezpośrednią interakcję. Aktywność marek w mediach społecznościowych, już dziś będąca coraz ważniejszą częścią ich działań promocyjnych i sprzedażowych, ma także ogromny wpływ na kształt reklamy internetowej oraz podejście do marketingu w sieci jako całości.

labber.pl

http://www.flickr.com/photos/25655888@N08/4197014135/

Nowy, wspaniały świat

Ostatnia edycja największego i najstarszego badania mediów społecznościowych, Social Media Wave5, dowodzi, że odsetek ludzi łączących się z markami za pomocą sieci społecznościowych wzrósł w ciągu roku o 20% (do 30%), podczas gdy liczba osób odwiedzających strony firmowe w przeciągu 2 lat spadła o 10% .

labber.pl

źródło: www.stronydlafirm.eu

Ten trend pokazuje potencjał, jaki drzemie w społecznościach. Jednakże, osiągnięcie tam sukcesu wymaga od marki nowego, otwartego podejścia do działań marketingowych, rezygnacji z dotychczasowych przyzwyczajeń, przewartościowania sposobu myślenia o komunikacji z konsumentami. Otwartość jednak się opłaca: jak wynika z majowego badania Digital Young, tylko w grupie wiekowej do 25 roku życia 45% polskich Internautów jest fanami przynajmniej jednej marki na Facebooku. Niemalże tyle samo obserwuje profile więcej niż pięciu marek. Ponad 3/4 deklaruje, że zostało fanem danej marki na Facebooku dlatego, że ją lubi, ponad 1/5 chce się dzięki temu więcej dowiedzieć o marce.

labber.pl

Precyzyjne cięcie

W social mediach marka może precyzyjnie dobierać narzędzia do swoich aktualnych potrzeb i oczekiwań konsumentów. Może też na bieżąco modyfikować i korygować  przekaz, jeśli zaistnieje taka potrzeba. Możliwych kombinacji jest tak wiele, że każda marka może znaleźć rozwiązanie dopasowane do swojej specyfiki. Pomocą, co w danym przypadku będzie najlepsze, mogą służyć agencje doświadczone w prowadzeniu komunikacji w mediach społecznościowych. Połączenie ich kompetencji i analizy sytuacji wyjściowej z praktyczną wiedzą marki o jej pozycji i oczekiwaniach jej grupy docelowej, pozwoli na zdefiniowanie celów działań w społecznościach oraz wytyczenie jasnej drogi ich realizacji. Podstawą sukcesu w mediach społecznościowych jest systematyczność. Pozwala ona niemal natychmiast odpowiadać na feedback otrzymywany ze strony konsumentów, rozwiązywać kryzysy w zalążku i wzmacniać treści pożądane z punktu widzenia planu marketingowego i przyjętej strategii komunikacyjnej marki.

Atrakcyjna treść w atrakcyjnej formie

Social media umożliwiają budowania relacji z marką za pomocą nieszablonowych działań, co daje im przewagę w stosunku do innych kanałów marketingowych. Konsumenci przyzwyczaili się już do tradycyjnych reklam, więc niestandardowe działania mają szansę być bardziej skuteczne. Angażują one użytkowników i nawiązują do sposobu komunikacji, do którego wszyscy zdążyliśmy się już przyzwyczaić, spędzając wiele czasu na korzystaniu z Internetu – nieszablonowego, wykorzystującego także element zaskoczenia, prowokację, zachęcającego do interakcji. W czasach, gdy coraz więcej osób patrzy podejrzliwie na tradycyjną reklamę, nie ufając przedstawianym w niej opiniom, system rekomendacji, na którym w dużej mierze opierają się działania w mediach społecznościowych, może być szczególnie efektywny.

Zaczarować rzeczywistość

Zarówno budowanie świadomości marki, jak i prowadzenie działań sprzedażowych w social media, wymaga, wbrew pozorom, nie tylko dobrego pomysłu, ale także przemyślanej strategii, precyzyjnego określenia pozycji marki na rynku i jej aspiracji. Media społecznościowe są wymagające –  bardziej niż może się wydawać – bo i wymagający są ich użytkownicy.

Social media to szansa nie tyle na zastąpienie dotychczasowych działań marketingowych, ile na ich uzupełnienie o nowoczesne formy komunikacji, dostosowane do oczekiwań konsumentów i zmieniającego się rynku. Komunikacja wzbogacona o działania niestandardowe otwiera nowe możliwości dotarcia do klienta i wzmacniania wizerunku marki, co w czasach dywersyfikacji kanałów sprzedaży jest nie do przecenienia.

Zapraszam Cię na mój podcast!

Bohaterem każdego odcinka podcastu jest nieoczywiste słowo lub skrót stosowany na co dzień w agencjach marketingu internetowego, którego znaczenie wyjaśniamy wraz z moim gościem rozwijając temat konkretnymi przykładami, dzieląc się danymi i dostępnymi narzędziami.

Zobacz odcinki

Jeżeli potrzebujesz wsparcia przy projekcie internetowym lub szukasz agencji specjalizującej się w komunikacji marketingowej - skontaktuj się z nami.

Zapisz się na biuletyn redaktora naczelnego
Łukasza Wołka. Bezpłatne porady
i nowości marketingowe oraz newsy
z Abanana i Eura7 na Twojej skrzynce e-mail
już za 5 minut!
Pole "imię" nie jest obowiązkowe, ale jeżeli chcesz, żebyśmy zwracali się do Ciebie po imieniu, podaj nam je :)
loader
Dziękuję za zapisanie się do
mojego biuletynu.
Otwórz teraz swoją skrzynkę mailową, potwierdź zgody i aktywację. Sprawdź proszę, czy mail ode mnie nie wpadł do spamu albo do ofert.
CEO Łukasz Wołek ŁUKASZ WOŁEK, REDAKTOR NACZELNY LABBER.PL