Odcinki specjalne, Podcast

Mural – jak wkomponować street art w strategię digitalową?

Witam w kolejnym  odcinku specjalnym podcastu Marketing ludzkim głosem.  

Gościem odcinka jest redaktor naczelny Marketingu przy Kawie, Jacek Szlak. Zajmuje się marketingiem ponad 20 lat, jest obserwatorem nowych zjawisk w kulturze masowej, wykładowcą studiów podyplomowych z reklamy internetowej, content marketingu i storytellingu

Rozmawiamy o muralach w Krakowie i nie tylko..

Mural to w skrócie wielkoformatowe malarstwo ścienne, wielki malunek na murze. To, co go odróżnia od grafitti, to w głównej mierze to, że grafitti jest raczej zjawiskiem społecznym, wiążącym się z nie zawsze legalną działalnością. Jednak również artyści tworzący grafitti mogą malować murale, bywają zapraszani do współpracy z markami. Murale to przede wszystkim legalne realizacje, najczęściej zamawiane przez firmy i instytucje. Choć, jak się okazuje, i wśród twórców murali bywają wyjątki…

Przedmiot naszej dyskusji mieści się w ramach pojęcia o nazwie street art, czyli szeroko pojętej sztuki w przestrzeni publicznej. Pomijamy tu spory o to, co należy do street artu, a co nie, i skupiamy się na przykładach. Kojarzycie wielkiego byka przed siedzibą giełdy w Nowym Jorku? Wiedzieliście, że to nielegalna instalacja? Co więcej, w zamierzeniu nie była to wcale instalacja związana z bankowością, lecz ze względu na lokalizację, stała się symbolem wielkiej finansjery. Podobnie próbował ją kiedyś wykorzystać pewien fundusz inwestycyjny, stawiając przed owym bykiem instalację przedstawiającą dziewczynkę. Wartości, z którymi miała się kojarzyć, niestety okazały się sprzeczne z wartościami faktycznie praktykowanymi w firmie pomysłodawcy, co wywołało burzę krytyki.

Marki wykorzystują murale w bardzo kreatywny sposób, ale zamiłowanie naszego gościa do murali wzięło się skądinąd i początkowo bliżej mu do podziemia writerów grafitti, które wyewoluowało i stało się zaraźliwą pasją, którą dzieli się teraz z fanami twórczości ulicznej na fanpejdżu streetartkrakow.pl.

Wbrew pozorom, murale żyją przede wszystkim w internecie. Ich główną korzyścią dla marki jest zdobywany zasięg, choć sam mural fizycznie nie jest w stanie przynieść wielu “wyświetleń”, o ile nie jest usytuowany w wyjątkowo ruchliwym miejscu lub nie przyciąga “muralowych turystów” nazwiskiem artysty. Ale, jak tłumaczy Jacek Szlak, i to chyba jest podsumowaniem tego odcinka: “Mural ma być powodem do rozmowy zarówno przed realizacją jak i po realizacji. A ponieważ we współczesnym, scyfryzowanym świecie, podziwiamy murale głównie wirtualnie, trzeba myśleć o nich jako elemencie komunikacji przez internet”.

Dobrym przykładem takiej komunikacji jest zeszłoroczna i tegoroczna współpraca Medicine z Natalią Rak i Barrakuz, które zaprojektowały kolekcję dla sklepu. Ich murale w Warszawie i Krakowie miały ogromny zasięg. W Krakowie jest też wielki mural Lema, który został w dużej części sfinansowany i wypromowany przez Skanskę, mającą obok swoje biurowce. To element działań CSR. Tego rodzaju działania często są motywem finansowania i promowania murali przez marki.

Ile kosztuje mural? Jakie są gaże dla artystów? I jak to się ma CSRowo? To kolejne wątki, które podejmujemy w wywiadzie.

A co zrobić, żeby mieć własny mural, jak znaleźć “kawałek muru” i uzyskać potrzebne zgody? Wiele zależy od uchwały krajobrazowej obowiązującej na obszarze danego miasta. Te uchwały są elementem ustawy krajobrazowej, która reguluje m.in. kwestię reklam w przestrzeni publicznej.

Jak myślicie, ile murali jest w Krakowie? Dużo, ale nie najwięcej w Polsce. Mekką murali – i to na skalę europejską – jest zdecydowanie Łódź, ale nie tylko tam można zachorować na muralozę. Warto też przejść się szlakiem murali po Katowicach, Wrocławiu i Gdyni.

Które murale w Krakowie poleca zobaczyć Jacek Szlak? Zerknijcie na poniższe, kiedy będziecie w pobliżu, jak i na pozostałe, o których wspomina nasz gość!

  • Ding Dong Dumb autorstwa Blu w Podgórzu, przy ul. Piwnej 3A. Blu to jeden z najsłynniejszych artystów, niepracujący dla marek, niepokorny.
  • Mural, który stworzył Kamil Kuzko przy zbiegu ul. Grzegórzeckiej i Chodkiewicza, nawiązujący do twórczości Wyspiańskiego. Jeden z najświeższych w Krakowie.
  • Ogromny mural “Pokój Artysty”, inspirowany twórczością Stanisława Lema, wykonany przez Marcina Czaję na Galerii Krakowskiej.

Podsumowując – w przyszłości możemy spodziewać się, że będziemy oglądać coraz więcej murali w labiryncie ścian i murów miast. Piękne jest w nich to, że muszą przetrwać odpowiednio długi czas, żeby stać się sztuką. A skoro to nie jest typowy outdoor i żyją w Internecie, muszą być innowacyjne i reprezentować sobą walory artystyczne.

Zapraszam do słuchania!


Z tego odcinka dowiecie się:

  • Czym tak naprawdę jest mural?
  • Czy mural to to samo co grafitti?
  • Czym różni się mural od grafitti?
  • Kim są grafitti writerzy?
  • Czym jest street art?
  • Czy street art zawsze jest legalny?
  • Na co muszą uważać marki, tworząc street art?
  • Skąd wziął się symbol Wrocławia?
  • Czym są ambient media?
  • Czy murale są popularne w Internecie?
  • Jakie są najpopularniejsze polecane murale w Krakowie?
  • Jaka jest historia muralu Natalii Rak dla marki Medicine?
  • Czy murale mogą być działaniami CSR?
  • Czy murale to ATL czy digital?
  • Czy marki angażują influencerów do promocji murali?
  • Jakie miejsca są hipsterskie?
  • Ile kosztuje mural?
  • Co to jest crowdfunding?
  • Jak zrobić mural w Krakowie?
  • Czy Marketing przy Kawie ma swój mural?
  • Jak znaleźć miejsce na mural?
  • Co reguluje ustawa krajobrazowa?
  • Czy ktoś mi może zabronić malowania muralu na prywatnej ścianie?
  • Na co trzeba uważać, tworząc mural na ziemi?
  • Co daje mural marce marketingowo?
  • Ile jest murali w Krakowie?
  • W którym polskim mieście jest najwięcej murali?
  • Co to jest adbusting?
  • Co to jest muraloza?
  • Na czym polega design miejski?
  • Które murale w Krakowie warto zobaczyć?
  • W którą stronę mogą ewoluować komercyjne murale?

Dołącz do grupy networkingowej podcastu Marketing ludzkim głosem:

https://www.facebook.com/groups/MarketingLudzkimGlosem/

Zapraszam Cię na mój podcast!

Bohaterem każdego odcinka podcastu jest nieoczywiste słowo lub skrót stosowany na co dzień w agencjach marketingu internetowego, którego znaczenie wyjaśniamy wraz z moim gościem rozwijając temat konkretnymi przykładami, dzieląc się danymi i dostępnymi narzędziami.

Zobacz odcinki

Jeżeli potrzebujesz wsparcia przy projekcie internetowym lub szukasz agencji specjalizującej się w komunikacji marketingowej - skontaktuj się z nami.