Podcast, Sezon 3: Produkcja wideo

PPM – czyli jak przygotować się do produkcji spotu reklamowego?

Witajcie ponownie w podcaście Marketing ludzkim głosem! Dzisiaj zajmujemy się z Marcinem Andruchowem tematyką PPM. Jakie jest rozwinięcie tego skrótu?

Pre-Production Meeting, czyli najważniejszy moment etapu preprodukcji. Polega na wspólnym podsumowaniu, sfinalizowaniu planów dotyczących preprodukcji, przez wszystkie zaangażowane strony, tj. producenta, reżysera, klienta i szefów poszczególnych pionów. Przed tym spotkaniem organizuje się z kolei jeszcze jedno, w 100% wewnętrzne, czyli pre-PPM. Ma ono za zadanie uporządkować informacje i przygotować ekipę do głównego PPM. Za pośrednictwem agencji przedstawia się dotychczasowe efekty klientowi i ustala szczegóły dotyczące samej produkcji.  Na tym etapie istotne są też hasła, które były bohaterami poprzednich odcinków tego sezonu, czyli treatment, GRP, moodboard czy eksplikacja.

Jak powinien wyglądać proces przygotowania do produkcji? W idealnym świecie klient briefuje agencję i ujawnia budżet, agencja wybiera dom produkcyjny i reżysera na podstawie kosztorysu. Przyczynia się do jego powstania, tworząc pomysł, storyboard – reżyser i dom produkcyjny odpowiadają wówczas shooting boardem, a dalsze prace polegają już na wybieraniu obsady, planowaniu scenografii, lokacji i na innych przygotowaniach. Od domu produkcyjnego przez cały czas produkcji wymaga się przede wszystkim trzymania się harmonogramu.

Czy najwięcej pracy jest na etapie preprodukcji? Mój gość stanowczo przytakuje. Nie zdjęcia stanowią najbardziej czaso- i pracochłonny etap, ponieważ tych jest około 2–3 dni. To preprodukcja zajmuje około 2–3 tygodni – i to przy dobrej organizacji! Dlatego też ważne, aby na PPM skupiać się na rzeczach rzeczywiście ważnych, a nie na tym, jaki kształt kołnierza przy koszuli będzie miał aktor. Co do samej obsady – na tę wychodzą osobne briefy, w których opisana jest specyfikacja marki, produktu, pożądany klimat spotu itd. W procesie decyzyjnym dotyczącym obsady bierze udział reżyser, agencja castingowa i klient, jednak producent czuwa nad wszystkimi propozycjami. Castingi robi się nawet na… dłonie, które np. mają przygotowywać danie na filmiku instruktażowym z branży kulinarnej.

Z wyborem lokacji czy kostiumów jest podobnie – odbywa się on kilkuetapowo, w “formie” lejka, gdzie zawęża się grono propozycji, finalnie zostając przy jednej. Briefuje się kostiumy, ponieważ to swego rodzaju łącznik między obsadą a scenografią; pracują plamą i bryłą, co odpowiednio ograne może świetnie spoić się z komunikacją marki, dla której tworzymy spot.

Niezwykle istotne w przygotowaniach do realizacji jest planowanie i przekazywanie informacji między poszczególnymi zaangażowanymi czy pionami. Producenci nalegają też na określanie przez klienta budżetu już na samym początku, ponieważ dzięki temu tak naprawdę można zacząć planować wszystko “na serio”. Liczy się to zwłaszcza w sytuacji, gdy mamy niewiele czasu na zrealizowanie projektu.

Czasami, mimo doskonałej organizacji, dzieje się tak, że ekipa zostaje na planie całą noc czy pracuje w weekendy. Nie jest to zawsze wina klienta, ponieważ nawet on czasami nie ma wpływu na niektóre czynniki, a jednocześnie musi zrealizować konkretne wymagania i dostarczyć produkt, w czym pomaga właśnie cała ekipa filmowa.

Więcej o PPM, o różnych zagwozdkach i problemach, które mogą pojawić się m.in. przez niedokładne planowanie, a także o szczegółach dotyczących np. tego, co decyduje o wyborze konkretnej obsady, dowiecie się, słuchając odcinka. Zapraszam!


Z tego odcinka dowiecie się:

  • Co oznacza skrót PPM?
  • Na czym polega pre-PPM?
  • Kto bierze udział w PPM?
  • Jak wygląda proces produkcji od briefu do realizacji?
  • Czego wymaga się od domu produkcyjnego?
  • Co to jest kolaudacja?
  • Czy najwięcej pracy jest na etapie preprodukcji?
  • Ile powinna trwać dobrze przeprowadzona preprodukcja?
  • Jak pogodzić decyzyjność klienta, agencji i reżysera w kwestii castingów?
  • Co uwzględnia się w briefie na obsadę?
  • Jakie informacje są najważniejsze dla producenta, a jakie dla reżysera?
  • Co to są postsynchrony?
  • Jaka jest rola agencji castingowej?
  • Jak wygląda proces decydowania o kostiumach i lokacjach?
  • Kim jest location scout?
  • Jaka jest szczególna rola kostiumu?
  • Gdzie pojawia się pierwszy opis kostiumów?
  • Jak organizować pracę, jeśli mamy bardzo krótki czas na realizację?
  • Kiedy nie ma szans na realizację filmu w bardzo krótkim czasie?
  • Co to jest modus operandi?

Dołącz do grupy networkingowej podcastu Marketing ludzkim głosem:
https://www.facebook.com/groups/MarketingLudzkimGlosem/

Podobał Ci się ten materiał?

Zostań z nami na bieżąco! Zapisz się do naszej podcastowej listy mailingowej.

Dziękuję za zapisanie się do mojej listy mailingowej.

Otwórz teraz swoją skrzynkę mailową, potwierdź zgody i aktywację.
Sprawdź proszę, czy mail ode mnie nie wpadł do spamu albo do ofert.