Podcast

Return Of Investment, czyli jak szukać inwestorów

Zapraszam na trzeci odcinek specjalny podcastu Marketing ludzkim głosem. Tym razem gościnnie występuje Andrzej Targosz – założyciel i CEO Eventory, wizjoner, mentor, biznesmen aktywnie budujący społeczności i wcielający się w wiele ról.

Andrzej jest założycielem kilku firm technologicznych oraz agencji eventowej PROIDEA organizującej najlepsze w Polsce konferencje technologiczne i start-upowe. Swoją przygodę z biznesem rozpoczął już w wieku 17 lat i odtąd odważnie inwestuje w odnoszące sukcesy start-upy takie jak: Estimote, Jivr, Vbionic, Statsocial. Jest zaangażowany w fundusz inwestycyjny Bitspiration Booster, który oparty jest o ludzi z praktyczną wiedzą o technologiach. Jego ulubioną rolą jest nieustannie rola kochającego męża i taty piątki wspaniałych dzieci.

Andrzej podejmował wiele wyzwań, przed jednym z największych stanął w 2011 roku, gdy zdiagnozowano u niego nowotwór. Zmusiło go to do ponownej oceny tego jak spędza czas i z kim. Pierwsze miejsce zajęły zdrowie i rodzina, później zaś prowadzenie biznesu. Zmiany te sprawiły, że w swoich projektach przyjął rolę bardziej wizjonerską, mniej operacyjną. Teraz, gdy nowotwór jest w remisji, może mocniej skupić się na tym, co dla niego najważniejsze – na rodzinie, a mniej na szczegółach organizowania konferencji. Dziś największe biznesowe ambicje Andrzeja koncentrują się na prężnym rozwoju Eventory i zwiększeniu międzynarodowej ekspozycji polskiej sceny technologicznej.

Bohaterem i słowem kluczem tego podcastu jest słowo ROI. Skrót od Return of Investment, czyli zwrot z inwestycji, a dokładniej – mierzenie zwrotu z inwestycji. Inwestowanie oraz inwestorzy to kolejne słowa-bohaterowie odcinka.

To wyrażenie często używane także w marketingu: Przy inwestowaniu w kampanie mierzymy ile wydaliśmy, jakie przychody uzyskaliśmy i jesteśmy w stanie zmierzyć ROI. Najłatwiej przy sklepach internetowych, gdy używamy Google Ads czy Analytics. Naturalną konsekwencją mierzenia ROI powinna być decyzja, czy opłaca się dalsze inwestowanie. Tu usłyszycie krótkie historie zakładania firmy Eura7 (i jak wyglądał biznesplan na samym początku) i firm Andrzeja Targosza, pierwsze kontakty z inwestorami i próby start-upów. Dowiecie się jakie są różnice w inwestycjach przy prowadzeniu firmy z branży usługowej oraz produkcyjnej oraz dlaczego branie kredytu jest specyficznym w Polsce rozwiązaniem, i dlaczego firmy technologiczne szukają inwestorów. W związku z tym zdradzimy, jak i gdzie inwestorów szukać.

Rozwiążemy też problem unikalnego, wyjątkowego pomysłu, do którego niektórzy chcą znaleźć inwestora, ale jednocześnie za wszelką cenę próbują go ukryć przed światem. Szczegółowo objaśniamy kim są Aniołowie Biznesu i fundusze inwestycyjne – jak sprawdzić ich sprawność, jak starać się o wsparcie, rozmawiać, i na czym polega współpraca.

Dajemy wskazówki co start-up powinien zrobić, by pozyskać kolejną rundę finansowania. Tu świetnym przykładem jest inna marka, z którą nasz rozmówca jest ściśle związany – Bitspiration Booster. Wyjaśniamy jak działa, jak może pomóc potencjalnym przedsiębiorcom i jak ją przekonać do pomocy naszemu pomysłowi. Kluczowymi informacjami są: pomysł, skalowalność i jak z usługą/produktem wejść na rynek. Przykład i case study? Airly i jego historia sukcesu.

Kolejne słowa-klucze przy szukaniu inwestora? Doświadczenie, upór i transparentność. Gdy zaś już uda się zdobyć inwestorów i pierwsze rundy finansowań, warto będzie wiedzieć z naszej dalszej rozmowy czym jest struktura udziałowa i dlaczego tak istotne jest jej rozsądne budowanie od samego początku rozwijania biznesu. Przyda się to, gdy przyjdzie do kolejnej kwestii, którą poruszamy: wyceniania i sprzedawania firmy.

Na koniec wracamy do projektu Andrzeja, który tłumaczy skąd się wzięło, jak się zmieniało i czym obecnie jest Eventory. Chcecie inwestować w marketing eventowy? A chcecie wiedzieć, jakie wyniki generuje event? Bez tego narzędzia – postrachu agencji eventowych – ani rusz!

Zapraszamy do słuchania:

Z tego odcinka dowiecie się:

  • Co to jest ROI?
  • Jak funkcjonuje ROI w marketingu?
  • Jak mierzyć ROI?
  • Jaka rozwijał swoje firmy Andrzej Targosz?
  • Do czego służy mierzenie zwrotu z inwestycji?
  • Jak rozwijać swoją firmę?
  • Gdzie i jak szukać inwestorów?
  • Kim są Anioły Biznesu?
  • Czym są fundusze inwestycyjne?
  • Dlaczego nie współpracować ze startupami, które zaczynają od umów NDA?
  • Co oznacza stealth mode?
  • Jak działają fundusze inwestycyjne?
  • Co, jeżeli mam pomysł na biznes, ale nie chcę, by ktoś go ukradł?
  • Czy konkurencja przeszkadza w rozwoju biznesu?
  • Dzięki czemu Airly odniosło sukces?
  • Jak działają Anioły Biznesu?
  • Jakie są dobre praktyki inwestowania?
  • Co musi zrobić start-up, by otrzymać kolejną transzę inwestycji?
  • Jaki był biznesplan Łukasza, gdy budował firmę?
  • Czym jest Bitspiration Booster?
  • Jak przedstawić swój pomysł przed funduszem?
  • Jakie pytania zadaje fundusz?
  • Co to jest struktura udziałowa?
  • Jak wycenić firmę?
  • Czym jest teraz Eventory?
  • Skąd się pojawił content marketing?
  • Jak społeczeństwo odbiera aplikacje eventowe?
  • Jakich partnerów biznesowych szuka Eventory?
  • Co oznacza cap table (capitalization table)?

Znajdziesz mnie też w social mediach:
Facebook: www.facebook.com/lukaszwolek
Instagram: www.instagram.com/lukaszwolek/
LinkedIin: www.linkedin.com/in/lukaszwolek/

Jestem optymistą!
Podobał Ci się ten materiał?

Zostań z nami na bieżąco! Zapisz się do naszej podcastowej listy mailingowej.

Dziękuję za zapisanie się do mojej listy mailingowej.

Otwórz teraz swoją skrzynkę mailową, potwierdź zgody i aktywację.
Sprawdź proszę, czy mail ode mnie nie wpadł do spamu albo do ofert.