Ciekawostki branżowe, Instagram, Media społecznościowe, Przydatne narzędzia

Rok 2016 rokiem Instagrama?

Ostatnie dni kończącego się roku są najlepszym czasem na dokonanie podsumowania tego co za nami. Minione 365 dni były bardzo owocnym okresem dla segmentu mediów społecznościowych. Wystarczy uświadomić sobie, że tylko w ciągu tego roku największe platformy zdobyły kolejne miliony użytkowników, a ilość wprowadzonych modyfikacji była większa niż w sumie przez dwa poprzednie lata. To brzmi naprawdę bardzo imponująco.

ig

Podsumowując rok 2016 w social media, można pokusić się o wniosek, że każdy kto nie został w miejscu i dał się ponieść nurtowi zmian może zostać uznany za zwycięzcę. W wyścigu zmian pierwsze miejsce jest jednak zarezerwowane dla serwisu, który w ciągu ostatniego roku zmienił się nie do poznania. Instagram, bo o nim mowa, jest prawdziwym wygranym minionych 365 dni, a potwierdzają to bezsprzecznie poniżej wymienione powody.

Pamiętacie Instagram sprzed roku? Był on wówczas popularnym serwisem społecznościowym umożliwiającym użytkownikom dodawanie różnych zdjęć i krótkich filmów ozdobionych kreatywnymi filtrami. Nie powiem, było to coś naprawdę ciekawego i przyciągało wielu użytkowników. Sam od początku byłem wielkim fanem tego serwisu. W ciągu ostatnich 12 miesięcy Instagram zmienił się jednak nie do poznania, a wszystko to za dzięki 15 modyfikacjom.

1. NOWE LOGO I NOWY INTERFEJS:

Każdy kto pamięta Instagram z roku 2015 wie, że był on ładny, przejrzysty i miły dla oka. Miałem jednak wrażenie, że czegoś mu brakowało. Można powiedzieć, że był mało nowoczesny. Wszystko zmieniło się w maju 2016 roku, gdy design Instagrama uległ całkowitej modyfikacji. Zmienił się zarówno jego interfejs jak i logo, które obecnie jest bardziej atrakcyjne. Potwierdzi każdy specjalista zajmujący się zawodowo tematyką UX/UI.

2. PRZEŁĄCZANIE MIĘDZY KONTAMI:

Możliwość szybkiego przełączania między kilkoma kontami była jedną z najbardziej oczekiwanych modernizacji przez osoby, które zawodowo zajmują się prowadzeniem instagramowych profili. Zapewne wielu z was wielokrotnie zdarzało się narzekać na konieczność wylogowania się z jednego konta, aby móc skorzystać z drugiego. Dzięki zmianie wprowadzonej w 2016 roku użytkownicy Instagrama mogą szybko przełączać się między kilkoma kontami bez konieczności wylogowywania się i ponownego logowania.

3. LICZBA WYŚWIETLEŃ FILMU:

Każdy kto swój instagramowy profil buduje przy użyciu video doskonale wie, że od liczby lajków dużo ważniejsza jest liczba wyświetleń filmu. Można powiedzieć, że twórcy Instagrama również podzielają tę opinię czego efektem jest zastąpienie polubień liczbą wyświetleń pod każdym dodanym na profil filmem.

4. KONIEC Z CHRONOLOGIĄ:

Zmiana kolejności wyświetlania postów była jedną z tych zmian, która jeszcze przed wprowadzeniem spotkała się z głosami sprzeciwu. Użytkownicy obawiali się, że poprzez zmianę ich treści trafią do mniejszej grupy odbiorców. Początkowo modyfikacja rzeczywiście ograniczyła zasięg. Patrząc jednak z perspektywy czasu, nowy algorytm Instagrama okazał się dobrym rozwiązaniem, które sprawiło, że wyświetlane treści są bardziej spersonalizowane.

5. 60-SEKUNDOWE VIDEO:

Treść video coraz mocniej wypiera zdjęcia z instagramowych profili. Zależy na tym samym twórcom portalu, czego efektem jest wydłużenie czasu trwania filmu z 30 do 60 sekund. Dzięki temu dodawane treści mogą przekazać znacznie więcej i nie ma potrzeby ograniczania się.

6. KONTA FIRMOWE:

Działania twórców Instagrama pokazują, że ich celem jest zamienienie serwisu w profesjonalne narzędzie marketingowe. Ważnym krokiem w realizacji tego założenia było wprowadzenie kont firmowych, które rozszerzyły profile o nowe, ciekawe funkcjonalności. Dzięki temu można połączyć swoje konto z fanpagem na Facebooku, a także uzupełnić go o dodatkowe informacje takie jak możliwość kontaktu oraz branża, której dotyczy konto.

7. ANALITYKA:

Każdy, kto zawodowo zajmuję się mediami społecznościowymi wie, że kluczem do właściwego działania jest analityka. W 2016 roku zagościła ona na Instagramie i mają do niej dostęp Ci, którzy zdecydowali się na zmianę swoich profil w konta firmowe. Specjalna zakładka umożliwia pozyskanie informacji o swoich odbiorcach oraz statystyki odnośnie wyświetleń.

8. INSTAGRAM STORIES:

Wprowadzenie video na Instagramie było działaniem wymierzonym bezpośrednio w Vine’a. Natomiast Instagram Stories to pierwsza z modyfikacji Instagrama, której celem było dotarcie do osób korzystających ze Snapchata. Za sprawą tego rozwiązania użytkownicy Instagrama mogą publikować na swoich kontach treści, które podobnie jak na Snapchacie dostępne będą do oglądania tylko przez 24h, a następnie znikają bezpowrotnie.

9. POWIĘKSZANIE ZDJĘĆ:

Od 2016 roku, użytkownicy Instagrama mają możliwość bliższego przyglądania się każdej treści. Wszystko za sprawą możliwości przybliżania za pomocą funkcji multitoucha.

10. WERSJA ROBOCZA:

Na pewno każdemu zdarzyło się choć raz, że w trakcie przygotowywania zdjęcia do publikacji musiał przerwać proces edycji. Wówczas po jakimś czasie wszystko musiał zaczynać od nowa. Za sprawą nowego rozwiązania stało się to przeszłością. W 2016 roku Instagram udostępnił funkcję, dzięki której można zapisać każdy rozpoczęty projekt zdjęcia w dowolnej fazie.

11. ODNOŚNIKI DO SKLEPU:

Pinterest już dawno wprowadził opcję, dzięki której bezpośrednio ze zdjęcia użytkownik może przenieść się do sklepu gdzie można kupić prezentowany produkt. Instagram aspiruje do tytułu wiodącej platformy mody i wyznaczania trendów. Kwestią czasu jest więc wprowadzenie tam cech platformy handlowej. Pierwsze testy zostały podjęte już w tym roku.

12. VIDEO LIVE:

Wygląda na to, że Instagram stara się odejść od swojej fotograficznej podstawy. Dowodem na to są ciekawe opcje takie jak wprowadzone w 2016 roku Video Live. Umożliwia ono użytkownikom prowadzenie transmisji video w czasie rzeczywistym. Ma to duży potencjał!

13. MODERACJA KOMENTARZY:

W ubiegłym roku Instagram wprowadził także zmiany w obszarze komentowania treści. Dzięki temu właściciele profili mogą teraz w łatwy sposób blokować i lajkować komentarze.

14. ZACHOWAJ TO NA PÓŹNIEJ:

Scrollując Instagrama bardzo często trafiamy na treści, które chcemy zachować na później. Jeszcze do niedawna jedyną opcją było zrobienie screena lub skopiowanie linka. Wszystko zmieniło się wraz z nową funkcją Instagrama, która za pomocą specjalnego przycisku pozwala zachować wybrane zdjęcie lub film do specjalnego folderu, gdzie jest cały czas dostępny.

15. NAKLEJKI:

Ostatnią modernizacją Instagrama w tym roku był kolejny cios wymierzony w Snapchata. Od kilku dni użytkownicy Instagrama podobnie jak osoby korzystające z aplikacji spod znaku duszka mogą dodawane przez siebie zdjęcia urozmaicać ciekawymi i wymyślnymi naklejkami.

Jak pokazują powyższe akapity, stwierdzenie, że rok 2016 był rokiem Instagrama, nie jest wcale na wyrost. W ciągu zaledwie 365 dni platforma ta zmieniła się nie do poznania, a wszystko wskazuje na to, że to dopiero początek, który swoją kontynuację będzie miał w 2017 roku. O tym, co w kolejnych 12 miesiącach może czekać Instagram, dowiecie się w kolejnym wpisie.

Zapraszam Cię na mój podcast!

Bohaterem każdego odcinka podcastu jest nieoczywiste słowo lub skrót stosowany na co dzień w agencjach marketingu internetowego, którego znaczenie wyjaśniamy wraz z moim gościem rozwijając temat konkretnymi przykładami, dzieląc się danymi i dostępnymi narzędziami.

Zobacz odcinki
Prywatnie fan piłki nożnej, fotograf amator, oraz zapalony podróżnik! Social media to jego pasja, co sprawia, że czas spędzany w pracy jest dla niego przyjemnością. Ze wszystkich platform społecznościowych najbardziej ceni sobie Instagram, który jest jego oczkiem w głowie.

Jeżeli potrzebujesz wsparcia przy projekcie internetowym lub szukasz agencji specjalizującej się w komunikacji marketingowej - skontaktuj się z nami.

Zapisz się na biuletyn redaktora naczelnego
Łukasza Wołka. Bezpłatne porady
i nowości marketingowe oraz newsy
z Abanana i Eura7 na Twojej skrzynce e-mail
już za 5 minut!
Pole "imię" nie jest obowiązkowe, ale jeżeli chcesz, żebyśmy zwracali się do Ciebie po imieniu, podaj nam je :)
loader
Dziękuję za zapisanie się do
mojego biuletynu.
Otwórz teraz swoją skrzynkę mailową, potwierdź zgody i aktywację. Sprawdź proszę, czy mail ode mnie nie wpadł do spamu albo do ofert.
CEO Łukasz Wołek ŁUKASZ WOŁEK, REDAKTOR NACZELNY LABBER.PL