Artykuły, Ciekawostki branżowe, Media społecznościowe, Social media, Z przymrużeniem oka

Sprasowany Banan #42

Cześć! Witamy w 2023 roku. Mamy nadzieję, że wszyscy godnie pożegnali 2022 rok i wrócili bezpiecznie do domów po hucznym świętowaniu nadejścia nowego roku. Zgodnie z zeszłotygodniowymi zapowiedziami w tym tygodniu widzimy się wcześniej ze względu na jutrzejsze święto Trzech Króli. Co dziś dla Was przygotowaliśmy? Wspomnimy o noworocznej kampanii Pracuj.pl oraz działaniach UOKiKu. Pozwolimy sobie również wrócić do ciekawostek z zeszłego roku – pokazu Mercedesa oraz wyboru pechowca roku 2022 na Twitchu. Zapraszamy do lektury!

Katarzyna Nosowska rozpoczyna 2023 rok z serwisem Pracuj.pl

Wraz z nowym rokiem Pracuj.pl rozpoczęło kampanię, której hasłem jest „Cokolwiek robisz, niech to będzie dobry rok”. W świeżo opublikowanym spocie udział wzięła zaangażowana do akcji Katarzyna Nosowska, która wcieliła się w różne role zawodowe – m.in. lekarkę, pogodynkę czy szefa kuchni, składając w humorystycznych scenach życzenia noworoczne. Celem kampanii jest dodanie otuchy i zachęcenie do pozytywnego spojrzenia na zaczynający się rok.

„Pracuj.pl od lat towarzyszy Polakom w poszukiwaniu nowej ścieżki zawodowej i wspiera ich w podejmowaniu decyzji zmieniających kariery na lepsze. 2022 nie był dla wielu z nas łatwy, a na horyzoncie kolejne wyzwania. Dlatego stworzyliśmy spot, który ma pozytywnie otworzyć nadchodzący rok i dodać wszystkim otuchy. Zaprosiliśmy do współpracy Katarzynę Nosowską. Poza tym, że jest to świetna artystka, to też jedna z najbardziej pozytywnych osobowości, z dużym dystansem do siebie i poczuciem humoru” – Marta Ulman, strateżka marki Pracuj.pl.

Smaczkiem, dzięki któremu kampania tylko zyskuje w naszych oczach, jest wykorzystanie przy produkcji spotu nowoczesnych ekranów LED umożliwiających wykorzystanie wirtualnej scenografii tworzonej na bazie silnika graficznego Unreal Engine.

Polak laureatem gali NymN’s New Year Show

Koniec roku oraz (dla spóźnialskich) początek nowego to czas podsumowań. Xfinity, streamer znany z Twitcha, stworzył internetową galę NymN’s New Year Show. Co oczywiste z galą nie mają nic wspólnego włodarze platformy, jednak samo wyróżnienie jest godne odnotowania. Mowa o zwycięzcy kategorii dla największego pechowca Twitcha. Został nim twórca internetowy na co dzień mieszkający w Japonii – Emil Truszkowski, którego spotkała bardzo niespotykana (a jakby dłużej się nad tym zastanowić to również niebezpieczna) sytuacja. Całe zdarzenie uwiecznione na nagraniu miało miejsce 12 maja ubiegłego roku podczas transmisji na żywo i przedstawia twórcę jedzącego kanapkę… do czasu aż nadlatujący jastrząb nie zgłodniał. Film już wtedy stał się viralem, a teraz – dzięki gali NymN’s New Year Show – przeżywa „drugą młodość”.

Mercedes zaskakuje

31 grudnia odbył się półfinał rozgrywek akademickich College Football Playoff emitowany przez ESPN. Mercedes zadbał o poziom widowiska, prezentując 45 sekundowy wirtualny wyścig swoich czterech samochodów elektrycznych, który mogli podziwiać zarówno kibice na stadionie, jak i widzowie przed telewizorami. Podczas wyścigu wykorzystano fizyczne elementy stadionu: boisko, bramki i stadionowy ekran LED. Wszystko to było możliwe dzięki technologii mixed reality – połączenia świata rzeczywistego i wirtualnego. Celem akcji było dotarcie do najmłodszych konsumentów, chcąc zachęcić ich do zainteresowania się branżą motoryzacyjną.

Rozwój techniki nie przestanie nas zaskakiwać. Hej, Mercedes – czekamy na takie pokazy w Krakowie!

UOKiK wytacza ciężkie działa

Pod koniec zeszłego roku prezes UOKiK ukarał serwis Allegro za faworyzowanie własnego sklepu kosztem innych podmiotów, na kwotę 210 milionów złotych. Tym razem UOKiK przygląda się sieci komórkowej T-Mobile Polska.

Wszczęto nawet postępowanie w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Zdaniem UOKiK hasło „1200 GB za darmo na rok” może wprowadzać w błąd. Obiecywane przez spółkę korzyści różnią się od rzeczywistych profitów i są uwarunkowane opłatami, o których szczegółach konsumenci mogą nie być należycie informowani. W rzeczywistości sieć przyznaje każdego miesiąca pakiety internetowe o wielkości 100 GB, maksymalnie przez 12 miesięcy, pod warunkiem cyklicznego odnawiania przez konsumenta oferty, co wiąże się z opłatą wynoszącą nie mniej niż 35 zł każdego miesiąca.
Prosta matematyka – 35 zł x 12 (miesięcy) = 420 zł. Czy 1200 GB za 420 zł to nadal tak atrakcyjna oferta? Odpowiedzcie sobie sami :>

„Po zapoznaniu się z reklamą konsument powinien mieć ogólne, ale zgodne z rzeczywistością, wyobrażenie na temat prezentowanej oferty. Tymczasem hasło promocyjne T-Mobile może sugerować otrzymanie jednorazowego pakietu danych o wielkości 1200 GB, nie zaś kilkanaście mniejszych pakietów pod warunkiem uiszczania opłaty cyklicznie. Gdyby konsumenci od razu dysponowali pełnymi informacjami dotyczącymi promocji (…) mogliby nie zdecydować się na skorzystanie z oferty” – Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Jeśli zarzuty się potwierdzą, spółce grozi kara do 10% obrotu.

Nowy rok = dużo nowych przepisów chroniących konsumentów

1 stycznia to ważna data dla konsumentów. Zmiany dotyczą m.in. ustawy o prawach konsumenta, ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług. Wynikły one z implementacji trzech unijnych dyrektyw: Omnibus, Towarowej oraz Cyfrowej. Przygotujcie się, bo będzie tego dużo, ale warto o tym wiedzieć!

„Dzięki nowym regulacjom łatwiej będzie walczyć z takimi niekorzystnymi dla konsumentów zjawiskami jak fikcyjne promocje, podwójna jakość produktów w różnych krajach, wykupywanie biletów na koncerty przez boty czy fałszywe opinie w internecie” – wyjaśnił UOKiK w komunikacie.

UOKiK zwrócił uwagę, że każdy przedsiębiorca, który ogłasza promocję lub wyprzedaż, będzie musiał podawać także najniższą cenę z 30 dni poprzedzających obniżkę. Warto zauważyć, że nie ma takiego obowiązku, jeśli przedsiębiorca zwyczajnie obniża cenę regularną, bez ogłaszania promocji lub wyprzedaży.

Pojawią się też nowe zasady reklamacji. „W pierwszej kolejności konsument będzie mógł żądać naprawy lub wymiany wadliwego towaru. Zwrot pieniędzy (częściowy lub całkowity) będzie możliwy w kolejnym etapie dochodzenia roszczeń. Korzystne dla konsumentów jest wydłużenie do 2 lat terminu domniemania, że niezgodność z umową istniała już w chwili zakupu” – poinformował urząd, dodając, że sprzedawca będzie odpowiadał za wady – tak jak dotychczas – przez 2 lata od wydania towaru. „Nowością jest, że w przypadku rzeczy używanych nie będzie mógł skrócić tego czasu do roku. Termin przedawnienia roszczeń reklamacyjnych zostanie wydłużony do sześciu lat” – podkreślono.

„Zakazane będzie wprowadzanie towaru na rynek towaru, jako identycznego z tym, który jest sprzedawany w innych krajach UE, jeśli będzie się istotnie od niego różnił np. składem, a nie będzie to obiektywnie uzasadnione” – podał także urząd.

Zmiany nie ominą również informacji na platformach handlowych – „Konsumenci będą jasno informowani, czy podmiot oferujący na platformie towary, usługi lub treści cyfrowe jest przedsiębiorcą czy osobą fizyczną.”

Zgodnie z nowymi przepisami wprost zakazane będzie też zamieszczanie fałszywych lub zniekształconych opinii. „Każdy przedsiębiorca, który zapewnia dostęp do recenzji produktów, będzie musiał podawać informacje, czy i w jaki sposób weryfikuje ich autentyczność, a także czy zamieszcza wszystkie opinie, czy tylko te pozytywne” – zaznaczył UOKiK.

UOKiK przypomniał też, że zakazane będzie wykupywanie przez przedsiębiorców z użyciem botów, a potem odsprzedawanie konsumentom biletów na imprezy kulturalne lub sportowe.

UOKiK podkreślił, że za sprawą nowych regulacji poprawi się również ochrona seniorów kupujących na pokazach i wycieczkach. Termin na odstąpienie od umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty w domu konsumenta lub wycieczki wydłużono do 30 dni. W przypadku pokazów nadal będzie to 14 dni. Dodano, że zawarta w takiej sytuacji umowa, np. umowa pożyczki, będzie nieważna i nie będzie wywoływać skutków dla konsumenta.

Wszystko, o czym wyżej wspomnieliśmy to tylko część zmian utrudniających od teraz życie tym, którzy nie do końca działają w myśl zasady „fair play”. I dobrze! UOKiK, Jak Ty mnie zaimponowałeś w tej chwili!

Wszystkich zainteresowanych zmianami, które weszły w życie wraz z początkiem roku odsyłamy TUTAJ.

To wszystko, co dla Was przygotowaliśmy w tym noworocznym tygodniu (jeszcze raz wielkie chapeau bas za trzy dyrektywy – Omnibus, Towarową i Cyfrową). Cieszymy się, że wspólnie z nami „otwieracie” 2023 rok. Widzimy się już za tydzień i mamy głęboką nadzieję, że nasze postanowienia noworoczne dotrwają do tego czasu! Do zobaczenia!

Źródła:

  • https://marketingprzykawie.pl/espresso/katarzyna-nosowska-sklada-zyczenia-noworczne-zyczeniaw-w-spocie-pracuj-pl/
  • https://www.komputerswiat.pl/aktualnosci/internet/twitch-przyznal-nagrode-najwiekszego-pechowca-trafila-do-polaka/7p0qmx1
  • https://marketingprzykawie.pl/espresso/mercedes-benz-pokazal-wyscig-swoich-samochodow-na-stadionie-pilkarskim-w-technologii-mixed-reality/
  • https://nowymarketing.pl/a/40721,rok-internetu-za-darmo-w-t-mobile-zarzuty-prezesa-uokik
  • https://serwisy.gazetaprawna.pl/poradnik-konsumenta/artykuly/8621690,zmiany-2023-nowe-przepisy-ochrona-konsumentow-omnibus.html

Zapraszam Cię na podcast specjalistów z Grupy Eura7!

Razem z zespołem pomagamy firmom rosnąć. Ten cel osiągamy dzięki odpowiedniej strategii, nowoczesnym narzędziom i skutecznym działaniom marketingowym. Uwielbiamy łączyć nowe technologie, marketing i sztukę. Podobnie jak wyjątkowi goście, którzy w naszym podcaście dzielą się swoją wiedzą, doświadczeniem i pomysłami!

Zobacz odcinki

Jeżeli potrzebujesz wsparcia przy projekcie internetowym lub szukasz agencji specjalizującej się w komunikacji marketingowej - skontaktuj się z nami.

Zapisz się na biuletyn redaktora naczelnego
Łukasza Wołka. Bezpłatne porady
i nowości marketingowe oraz newsy
z Abanana i Eura7 na Twojej skrzynce e-mail
już za 5 minut!
Pole "imię" nie jest obowiązkowe, ale jeżeli chcesz, żebyśmy zwracali się do Ciebie po imieniu, podaj nam je :)
loader
Dziękuję za zapisanie się do
mojego biuletynu.
Otwórz teraz swoją skrzynkę mailową, potwierdź zgody i aktywację. Sprawdź proszę, czy mail ode mnie nie wpadł do spamu albo do ofert.
CEO Łukasz Wołek ŁUKASZ WOŁEK, REDAKTOR NACZELNY LABBER.PL
Webinar lojalnościowy
x