Doświadczenia, Facebook, labber.pl - ogólne, Media społecznościowe

Ty wiesz, co się liczy w social media?

Oczywiście szacunek fanów i zbieranie wartościowego feedbacku. :) Czy warto zachęcać ich do dzielenia się opinią na temat naszej marki, czy jest to zbyt ryzykowne?

labber-ewa

Fani często zwracają uwagę na takie aspekty, na które ktoś „z góry” może nawet nie wpaść. Chodzi tutaj przede wszystkim o wnikliwe czytanie opinii publikowanych na fanpage’u danej marki. Nie zapominajmy jednak o sprawdzaniu opinii wprowadzanych na różnych forach, w prasie i na blogach. Znajdziemy je przy pomocy świetnych narzędzi monitorujących, takich jak SentiOne, Brand24, PRESS-SERVICE. Warto jest zbierać i analizować opinie fanów o danym miejscu, marce, eventach organizowanych przez nią.

Opinie trzeba brać pod uwagę przy planowaniu i wdrażaniu kolejnych działań marketingowych. Nie traktujmy fanów jak hejterów, którzy anonimowo obrzucają naszą markę mięsem! Wręcz przeciwnie, nastawmy się do nich pozytywnie, z wdzięcznością i potraktujmy poważnie ich uwagi. Przecież tylko dzięki negatywnym opiniom jesteśmy w stanie rozwinąć naszą markę i działania w takim kierunku, by odpowiadały konsumentom. Come on, przecież to oni mają być zadowoleni. Klient nasz pan.

Jak zachęcić fanów do mówienia o marce?

Czasem warto zachęcić Fanów do dzielenia się swoją opinią. Szczególnie, jeśli ostatnio zorganizowaliśmy konkurs lub event, w którym udział wzięło ładnych parę osób, a który naszym zdaniem był extra.

Załóżmy, że byliśmy na tyle bystrzy, by zwycięzców w konkursie nagrodzić nie materialnymi przedmiotami, a przeżyciami. Tutaj za przykład posłuży nam konkurs zorganizowany na profilu Bonarka City Center.

Pierwszy konkurs dotyczył stylizacji, które Fani mieli stworzyć i sfotografować. Jego celem było ściągnięcie na profile social media i do samego Centrum osób zainteresowanych modą i shoppingiem. Został on sprytnie wsparty przez nagrodę: było to spotkanie z doradcą wizerunkowym, rozmowa i wspólne zakupy. Ponadto udział w kolejnym etapie konkursu, w którym do wygrania były wartościowe bony.

Poprosiliśmy o zdradzenie nam, co sądzą o konkursie i wykorzystanej nagrodzie w wiadomościach prywatnych. Na prośbę odpowiedzieli prawie wszyscy zapytani.

Jakie wnioski i korzyści wyciągnęliśmy z rozmowy z fanami?

  1.  Okazało się, że formuła konkursu bardzo się uczestnikom spodobała. Oczywiście wiedzieliśmy o tym już w trakcie organizowania konkursu, bo zgłoszeń pojawiła się masa. Uczestnicy mieli zastrzeżenia co do sposobu wyłonienia zwycięzców, ale tego rodzaju komentarzy również się spodziewaliśmy – ale o tym innym razem. Ich uwagi potwierdziły, że takie konkursy to świetny kierunek regularnej komunikacji angażującej.
  2.  Nagroda była największym motywatorem do wzięcia udziału w konkursie. Teraz już wiemy, że Fani są zainteresowani tematem stylizacji i sami chętnie korzystają z porad specjalistów w tej dziedzinie.
  3.  Każda osoba poczuła się wyróżniona, bo została indywidualnie zapytana o opinię. Pokazaliśmy Fanom, że ich zdanie jest dla nas ważne.
  4.  Dla jednej ze zwyciężczyń wygrana była motywatorem do założenia bloga modowego. Jeden z pierwszych wpisów dotyczył oczywiście zakupów w Bonarka City Center i został opatrzony pięknymi, profesjonalnymi stylizacjami. Super, że o nas piszą, prawda? Link do wpisu umieściliśmy na naszym fanpage’u. Poza tym jesteśmy naprawdę dumni, że zainspirowaliśmy do działania i tworzenia naszą fankę.
  5.  Uczestnicy, od których otrzymaliśmy feedback, umieścili również ocenę marki na fanpage’u. Każdy przyznał nam po 5 gwiazdek. Przypadek?

Jak wykorzystać zdobyte opinie?

Opinie możemy teraz wykorzystać w social media jako podsumowanie konkursu. Mogą też wystąpić w formie reklamy kolejnego konkursu o tej samej formule. Jeśli wykorzystamy te pozytywne, odnoszące się do wykorzystanej nagrody – zadziałają one jak rekomendacja, zachęta dla kolejnych osób do wzięcia udziału w konkursie. A może wypowiedzieli się pozytywnie o naszym produkcie? Jeszcze lepiej! To świetny content do wykorzystania nie tylko w social media marki, ale i na oficjalnej stronie www czy w różnych materiałach POS. Cytaty możemy umieścić też w case study akcji. W końcu nie ma lepszego podsumowania, niż przytoczenie opinii Fanów. :)

Social media mają za zadanie nie tylko informować i promować naszą markę wśród użytkowników. Mają przede wszystkim służyć zachowaniu kontaktu z fanami, a najlepiej stworzeniu z nimi więzi i zaangażowaniu ich na dłużej. Idealnie jest stworzyć wokół swojej marki wierną społeczność, wypowiadającą się na poruszane przez nas, a interesujące ją tematy. Pytanie fanów o opinię dotyczącą produktów i własnych działań jest jednym z ważnych kroków, które powinna podjąć każda marka w social media. Konkurs lub zorganizowany przez nią event jest, jak widać, perfekcyjną okazją ku temu.

autor: Ewa Wrzesińska, Social Media Specialist, Agencja Abanana

Zapraszam Cię na mój podcast!

Bohaterem każdego odcinka podcastu jest nieoczywiste słowo lub skrót stosowany na co dzień w agencjach marketingu internetowego, którego znaczenie wyjaśniamy wraz z moim gościem rozwijając temat konkretnymi przykładami, dzieląc się danymi i dostępnymi narzędziami.

Zobacz odcinki

Jeżeli potrzebujesz wsparcia przy projekcie internetowym lub szukasz agencji specjalizującej się w komunikacji marketingowej - skontaktuj się z nami.

Zapisz się na biuletyn redaktora naczelnego
Łukasza Wołka. Bezpłatne porady
i nowości marketingowe oraz newsy
z Abanana i Eura7 na Twojej skrzynce e-mail
już za 5 minut!
Pole "imię" nie jest obowiązkowe, ale jeżeli chcesz, żebyśmy zwracali się do Ciebie po imieniu, podaj nam je :)
loader
Dziękuję za zapisanie się do
mojego biuletynu.
Otwórz teraz swoją skrzynkę mailową, potwierdź zgody i aktywację. Sprawdź proszę, czy mail ode mnie nie wpadł do spamu albo do ofert.
CEO Łukasz Wołek ŁUKASZ WOŁEK, REDAKTOR NACZELNY LABBER.PL