Artykuły, Ciekawostki branżowe, Media społecznościowe, Najnowsze, Social media, Z przymrużeniem oka

Crème de la News #5

Cześć! Zapewne u Was też trwa przedświąteczna gorączka, dlatego nie przedłużając, zapraszamy do 5. odcinka, w którym przeczytacie o drace w RMF, zmianach w Deutscher Fußball-Bund, kolejnej edycji akcji ratujemyzwierzaki.pl, zmianach prawnych na Florydzie oraz staraniach Spotify w walce o powrót na fotel lidera streamingów. Udanej lektury!

Nieciekawe kulisy pracy w RMF

Pierwsze skojarzenie, gdy ktoś rzuci hasło „RMF”? Do tej pory był to niezaprzeczalnie jingiel „Radio, muzyka, fakty – RMF FM” oraz fakt, że to pierwsza polska prywatna stacja radiowa, której historia sięga 1990 roku. Teraz może się to zmienić, a wszystko za sprawą informacji, które ujawnił Onet.pl – „O tym, co dzieje się w RMF FM, w branży medialnej szeptało się od lat. Przez cały ten czas pracownicy stacji bali się jednak mówić o tym głośno” – napisał onet.pl.

O czym mowa? O mobbingu, którego miał dopuszczać się między innymi Marek Balawajder będący do niedawna dyrektorem informacji (stanowisko piastował od września 2012).

Jak do tego doszło, że sprawa ujrzała światło dzienne? Jak podaje źródło, przełomowym momentem w sprawie było spotkanie pracowników z szefami, które odbyło się w kwietniu ubiegłego roku. To wtedy niektórzy zdecydowali się powiedzieć „dość”. Zbiegło się to w czasie z wprowadzeniem do firmy narzędzia do anonimowego zgłaszania nadużyć, co mogło dodatkowo zachęcić pracowników do poinformowania o swoich doświadczeniach.

Onet.pl przeprowadził rozmowy z osobami zatrudnionymi w RMF FM, które anonimowo podzieliły się swoimi odczuciami:

„W 2015 r. pojechaliśmy nagrywać audiobooka z Agatą Dudą. Przed nagraniem zadzwonił do mnie Balawajder i zapytał, czy jestem wilgotna i podniecona, bo to pierwszy wywiad z pierwszą damą. Często pozwalał sobie na seksistowskie żarty. Kiedyś usłyszałam: »co ty taka niewyspana? Spałaś, czy się ruch**aś?«”.

„Co więcej, ludzie, którzy wychylali się z jakąś inicjatywą, często byli wyśmiewani publicznie. Zdarzało się, że w czasie spotkań online Balawajder przy wszystkich obrażał nieobecnych. Czasem słyszałem teksty typu: »dzwoń do tego debila«, »co ten poj*b znowu wysłał«, »trzeba go wyp***dolić«” – dodał inny dziennikarz.

12 lutego 2024 roku miało zakończyć się wewnętrzne postępowanie w tej sprawie według którego „nie potwierdziły się zarzuty mobbingu w rozumieniu kodeksu pracy”. W oświadczeniu mogliśmy przeczytać, że „Miały jednak miejsce zachowania, które zostały uznane za naruszenie naszego kodeksu postępowania. W związku z tym dotychczasowy dyrektor działu informacji pan Marek Balawajder i zarząd Radia RMF FM uznali, iż dotychczasowa formuła współpracy wyczerpała się, wobec czego postanowiono o jej zakończeniu” – czytamy.

Naszym zdaniem ta sprawa powinna zakończyć się w sądzie, a jeśli zarzuty pracowników są prawdziwe, to winni powinni ponieść konsekwencje większe niż zamiecenie sprawy pod dywan w postaci zakończenia współpracy. W tym miejscu obiecujemy już nigdy nie narzekać na naszego Prezesa :D

Wracając do sprawcy całego zamieszania – Marka Balawajdera, zacytujemy klasyk – „Taki dobry chłopak był, zawsze »dzień dobry« na klatce mówił”.

70 lat bez zmian… do dzisiaj!

Adidas, o którym zaraz wspomnimy kilka słów, przewijał się na naszych łamach wielokrotnie – zarówno w Sprasowanym Bananie (m.in. Rick i Morty + Adidas, kampania „W bieganiu liczysz się Ty”, współpraca z Jakubem Kiwiorem, jak i w Crème de la news (przy okazji wsparcia polskich paraolimpijczyków), jednak teraz jednego możemy być pewni – niemiecka firma więcej nie pojawi się w informacji związanej z Deutscher Fußball-Bund (Niemiecka Federacja Piłkarska), a wszystko za sprawą ogłoszenia zakończenia ich współpracy po ponad 70 latach jej trwania. Wprawdzie gigant odzieżowy będzie obecny na trykotach niemieckich piłkarzy do 2027 roku, jednak już dziś wiemy, że wraz z końcem umowy Niemców zastąpią Amerykanie, a dokładniej Nike.

Adidas wraz z Niemiecką Federacją Piłkarską przebyli długą drogę, gdyż ich wspólna historia trwa od 1954 roku, jednak wszystko, co dobre, kiedyś się kończy. Umowa z Nike będzie obowiązywała w latach 2027-2034 i obejmie wszystkie niemieckie reprezentacje, od kobiecych po młodzieżowe i juniorskie, a według ekspertów amerykańska firma będzie rocznie płacić Niemcom 70 mln euro.

Ratujemyzwierzaki.pl wraca ze swoją akcją

Choć musimy się przyznać, że nie informowaliśmy na naszych łamach o akcji charytatywnej „Mafia dla Psa”, to jesteśmy niemalże pewni, że o niej słyszeliście.

Niewtajemniczonym nakreślimy, że wspomniana akcja to jedna z tych kampanii społecznych, która nie działa wyłącznie świadomościowo, ale angażuje również odbiorców do realnej pomocy – wsparcia zbiórki na rzecz potrzebujących zwierząt.

W tym roku akcja wraca jako „Bandyckie Wyrzuty Sumienia” i towarzyszy jej zbiórka przeznaczona na rzecz Fundacji Kundelek i Schroniska Dalabuszki.

Tytułowi bandyci (w tej roli Michał Czernecki, Marcin Sztabiński, Piotr Karolak oraz Giorgos Stylianou-Matsis) tym razem wcielają się w wyrzuty sumienia nawiedzające Alberta (Michał Sikorski), który pozbył się swojego adoptowanego psa. 

– Zdajemy sobie sprawę, że temat adopcji zwierząt ze schroniska to bardzo odpowiedzialna decyzja. Chcieliśmy przypomnieć, że Mafia nadal ma swoje wpływy w tym zakresie i nie odpuszcza – mówi Kazimierz Zbąski, producent, reżyser i autor scenariusza. 

Ciekawi jesteśmy, czym twórcy zaskoczą nas za rok! Oczywiście nie omieszkamy o tym wspomnieć!

Ban na social media dla amerykańskich dzieci

Na „dzień dobry” Was uspokajamy, bo sami musimy przyznać, że nagłówek brzmi złowrogo – mowa będzie o Stanach Zjednoczonych, jednak wszystko po kolei.

Choć obecnie wiele platform mediów społecznościowych wprowadza ograniczenia wiekowe w swoich warunkach świadczenia usług, to należy przyznać, że bardzo łatwo je ominąć – wystarczy wpisać fałszywy rok urodzenia.

Na walkę z tym zjawiskiem zdecydował się stan Floryda, gdzie 1 stycznia 2025 roku wejdzie w życie ustawa House Bill 3, którą w ubiegły poniedziałek podpisał tamtejszy gubernator Ron DeSantis.

Zgodnie z nowym prawem dzieci w wieku od 14 do 15 lat muszą otrzymać pisemną zgodę rodzica na korzystanie z profili w mediach społecznościowych, natomiast małoletni poniżej 14 roku życia mają mieć całkowity zakaz korzystania z social mediów.

DeSantis stwierdził w oświadczeniu, że „media społecznościowe szkodzą dzieciom na wiele sposobów”. Podkreślił, że „House Bill 3 daje rodzicom większą możliwość ochrony małoletnich”.

Trudniejsze mają stać się także kłamstwa na temat wieku – algorytmy platform mają bowiem weryfikować preferowane treści internautów i na ich podstawie stwierdzać, ile lat mają osoby korzystające z aplikacji. Dodatkowo każda platforma mediów społecznościowych, która nie będzie przestrzegała zasad ograniczeń wiekowych wynikających z ustawy House Bill 3, może zostać ukarana grzywną w wysokości 50 tys. dolarów.

Co tym sądzicie? Przydałoby się podobne rozwiązanie z naszym kraju?

Spotify walczy o uwagę użytkowników

Funkcjonujący od 2006 roku szwedzki serwis strumieniowy, o którym zdarzyło nam się kilkukrotnie wspominać (m.in. w #81 Sprasowanym Bananie w związku z inwestycją w sztuczną inteligencję), przeżywa obecnie gorszy okres – aplikacja odnotowała 81 mln dolarów straty netto w swoim kwartalnym podsumowaniu z lutego 2024 roku.

Zarząd nie czeka jednak z założonymi rękami na rozwój sytuacji, lecz postanowił działać, wprowadzając testowo możliwość e-learningu na swojej platformie. Darmowe kursy wideo mają zachęcić ponad 600 mln użytkowników do częstszego korzystania z serwisu. Pierwsze testy tego rozwiązania odbywają się już w Wielkiej Brytanii.

Oferta szkoleniowa ma być tworzona we współpracy z podmiotami zewnętrznymi, m.in. BBC i Skillshare, a koszt całego kursu powinien wynosić średnio od 20 do 80 funtów. Uspokajamy wszystkich potencjalnych zainteresowanych – platforma ma oferować również dwie darmowe lekcje testowe. 

Tematyka lekcji wideo ma być zróżnicowana i obejmować dyscypliny takie jak produkcja muzyczna, korzystanie z programu Excel czy tworzenie kursów online – dowiadujemy się. 

Mohit Jitani, dyrektor ds. produktów dla branży edukacyjnej w Spotify, nie zdradza szczegółów odnośnie do tego, czy platforma wprowadzi możliwość grywalizacji lub jakiejkolwiek interakcji podczas szkoleń, dlatego nie pozostaje nam nic, tylko czekać na to, jak pomysł przyjmie się w UK.

 

Nie pozostało nam nic innego jak życzyć Wam zdrowych i wesołych Świąt Wielkanocnych i zaprosić już dziś do lektury 6. epizodu, który już za tydzień! Cześć!

 

Źródła:

Zapraszam Cię na podcast specjalistów z Grupy Eura7!

Razem z zespołem pomagamy firmom rosnąć. Ten cel osiągamy dzięki odpowiedniej strategii, nowoczesnym narzędziom i skutecznym działaniom marketingowym. Uwielbiamy łączyć nowe technologie, marketing i sztukę. Podobnie jak wyjątkowi goście, którzy w naszym podcaście dzielą się swoją wiedzą, doświadczeniem i pomysłami!

Zobacz odcinki

Jeżeli potrzebujesz wsparcia przy projekcie internetowym lub szukasz agencji specjalizującej się w komunikacji marketingowej - skontaktuj się z nami.

Webinar lojalnościowy
x