Abanana, Ciekawostki branżowe, Najnowsze

Dokąd zmierza współczesny content marketing?

Content marketing definiujemy z łatwością, ale nie każdy dostrzega wszystkie aspekty tej strategii i jej cele. A jest tego bez liku. Gdy stajemy się nieskuteczni w docieraniu do odbiorców lub brakuje konwersji wśród potencjalnych klientów, warto uzmysłowić sobie możliwości marketingu treści.

Są ogromne, pod warunkiem, że sięgniemy po odpowiednią dla nas taktykę, która przy tej strategii przebiega wielotorowo. Potrzeba jeszcze systematyczności, czasu, konsekwencji i naszej obecności zarówno w świecie Internetu, jak i poza nim.

Dlaczego marketing treści jest aż tak ważny? Ponieważ edukuje naszych klientów, buduje relacje pomiędzy naszym biznesem a konsumentami, tworząc często niezwykłą relację społeczności wokół marki lub usługi, a tym samym zwiększa konwersję i zyski firmy. Raport Demand Gen potwierdza, że content marketing pozwala zdobyć do trzech razy więcej klientów niż płatna reklama w wyszukiwarkach. Co więcej, aż 47% kupujących nie tylko szukało informacji na temat usługi lub produktu w Internecie, ale zapoznało się przynajmniej z 3-5 elementami wchodzącymi w obszar marketingu treści.

Przed nami nowy rok, nowa dekada, możliwe, że nowe podejście do tego zagadnienia, ale czy przełomowe? Część marketerów już dziś zastanawia się, jakie trendy będą dominowały w tym obszarze? Przyjrzyjmy się, moim zdaniem, trzem najciekawszym:

Marketing konwersacyjny

Marketing konwersacyjny bez wątpienia będzie należał do jednych z najbardziej widocznych trendów nie tylko w 2020 roku, ale też w najbliższych latach. To najszybszy sposób komunikacji na linii marka – klient, odbywa się w czasie rzeczywistym. W erze smartfonów jest idealnym rozwiązaniem.

Dzięki niemu nie tylko skrócony zostaje cykl sprzedaży, marka może też dowiedzieć się znacznie więcej o swoich klientach, zdobyć odpowiedni insight, a finalnie dopasować pozostałe elementy działań marketingowych oraz komunikacyjnych. Może także ukazać swą… ludzką twarz, co nie jest oczywiste i jednoznaczne w przypadku pozostałych działań reklamowych, a tak istotne dla naszych odbiorców.

Innymi słowy, skuteczny marketing konwersacyjny wymaga interakcji z potencjalnymi klientami w czasie rzeczywistym oraz w sposób jak najbardziej spersonalizowany. Technicznie rzecz ujmując, największą efektywność takiej komunikacji gwarantuje nam wykorzystanie komunikatorów internetowych, np. Facebooka Messengera. Sztuczna inteligencja nadal będzie w natarciu, ogromną rolę odegrają chatboty, które sprawniej niż dotąd poprowadzą realistyczne rozmowy z użytkownikami.

Treści generowane przez użytkowników (UGC)

Zacznijmy od statystyk zebranych przez kanadyjską firmę z Toronto – Crowdriff:

  • 87% konsumentów ufa opiniom i rekomendacjom, które podchodzą od rodziny i przyjaciół, a dotyczą marek lub usług
  • nawet 71% klientów ufa blogerom, vlogerom lub gwiazdom mediów społecznościowych
  • recenzje dotychczasowych klientów wzbudzają do 12 razy większe zaufanie w stosunku do marki lub usługi niż komunikat przygotowany bezpośrednio przez nią samą zamieszczony na jej kanałach lub w spotach reklamowych.

To pozwala zrozumieć, jak istotna staje się treść opublikowana przez konsumentów. Sami włączają się w działania marketingowe powodowani potrzebą kontaktu z innymi użytkownikami. Motywacja może też być inna, ale nie są to względy finansowe. Za publikowane przez nich w Internecie materiały marka nie płaci. UGC może realizować się przez treści dowolnego typu, w tym blogi, strony internetowe, zdjęcia czy też posty w mediach społecznościowych i referencje.

Tym samym w 2020 roku najlepszymi ambasadorami naszej marki będą nasi klienci, pomogą nam zwiększyć zaufanie do naszych produktów i pomnożyć zysk firmy. Czy zachwieje to rynkiem płatnego influencer marketingu? Zbyt wcześnie, żeby wyrokować, ale z pewnością przed nami ciekawy okres, ponieważ coraz większą rolę odgrywają mikroinfluencerzy, którzy dla wielu odbiorców są bardziej rzetelni i wiarygodni od sowicie opłacanych gwiazd social mediów.

Personalizowane treści

Współczesny indywidualny konsument chce otrzymywać treści dostosowane specjalnie do jego zainteresowań. Jeśli te uwzględnią potrzeby związane z reprezentowaną przez nas marką i produktami, to mamy dużą szansę na odniesienie sukcesu sprzedażowego.

Gdzie tu innowacja? Jest, choć nie tak oczywista. Wiadomo, że marketerzy od lat budują swoje .treści wokół profili klientów, jednak w nowoczesnej personalizacji dane klienta, a przede wszystkim technologia znacznie usprawnią ten proces, nadając mu szybsze tempo i większą skuteczność.

Co jest pomocne? Kody na stronie internetowej i narzędzia do analizy kont w serwisach społecznościowych. Kliknięcia, ulubione produkty, historia zakupów, ale też porzucone koszyki, gdy zakup nie został sfinalizowany, reakcje w social mediach – to jedno. Następnie przychodzi czas na zastosowanie narzędzi analitycznych, które pozwolą stworzyć profile klientów, kategoryzować użytkowników i dostarczać im ukierunkowane treści. Tym samym spersonalizowane treści powinny współgrać z podróżą kupujących, pomagając dotrzeć do klientów na każdym z jej etapów.

Brak nowości i stabilny rozwój

Rewolucyjnych zmian się nie spodziewajmy, content marketing nadal oparty będzie o stabilny rozwój narzędzi i treści, które już znamy. Jak co roku przewiduje się, że coraz większą rolę odegrają podcasty oraz wyszukiwanie głosowe. To ostatnie łatwo zauważyć w naszym najbliższym otoczeniu, we wszystkich kategoriach wiekowych. Pracownicy Quoracreative przewidują, że w tym roku 50% wszystkich wyszukiwań w Internecie odbędzie się właśnie za pomocą głosu. Priorytetami będą jakość, a nie ilość oraz edukacja klienta. To on ma być naturalnym ambasadorem, potwierdzając gwarancje i klasę obiecywaną przez producenta.

Jednak nie sposób oprzeć się wrażeniu, że rynek czeka na przełom technologiczny, który pozwoli na jeszcze ciekawsze rozwiązania i spotęguje walkę o klienta. Rozkładane, zwijane smartfony czy ekrany, eksploatowanie wirtualnej rzeczywistości na razie bardziej rozczarowały, niż zmieniły panujące reguły marketingowe i komunikacyjne.

Zapraszam Cię na mój podcast!

Bohaterem każdego odcinka podcastu jest nieoczywiste słowo lub skrót stosowany na co dzień w agencjach marketingu internetowego, którego znaczenie wyjaśniamy wraz z moim gościem rozwijając temat konkretnymi przykładami, dzieląc się danymi i dostępnymi narzędziami.

Zobacz odcinki
Nowa twarz w Abanana. Trafiłem tu z Ekstraklasy S.A., gdzie pracowałem na stanowisku managera ds. komunikacji. Poprzednio kierowałem biurem prasowym i odpowiadałem za politykę informacyjną Wisły Kraków. W klubie pracowałem od 2006 roku. Od lutego 2014 roku do lipca 2015 pełniłem funkcję rzecznika prasowego Białej Gwiazdy.

Jeżeli potrzebujesz wsparcia przy projekcie internetowym lub szukasz agencji specjalizującej się w komunikacji marketingowej - skontaktuj się z nami.

Zapisz się na biuletyn redaktora naczelnego
Łukasza Wołka. Bezpłatne porady
i nowości marketingowe oraz newsy
z Abanana i Eura7 na Twojej skrzynce e-mail
już za 5 minut!
Pole "imię" nie jest obowiązkowe, ale jeżeli chcesz, żebyśmy zwracali się do Ciebie po imieniu, podaj nam je :)
loader
Dziękuję za zapisanie się do
mojego biuletynu.
Otwórz teraz swoją skrzynkę mailową, potwierdź zgody i aktywację. Sprawdź proszę, czy mail ode mnie nie wpadł do spamu albo do ofert.
CEO Łukasz Wołek ŁUKASZ WOŁEK, REDAKTOR NACZELNY LABBER.PL