Abanana, Doświadczenia, Najnowsze, Popularne, Przydatne narzędzia, Technologie

Jak zacząć nagrywać podcast? Porady techniczne

Chcesz zacząć nagrywać swój podcast, ale obawiasz się, że trzeba opanować obsługę wielkiego stołu z setką migających światełek i suwaków? Spokojnie… najlepiej zacząć od podstaw, które mogą okazać się absolutnie wystarczające.

Pierwsze kroki do nagrywania własnego podcastu

Nagrywanie podcastu najlepiej zacząć od kartki i ołówka. Zanim dojdziesz do etapu nagrywania swojego głosu, musisz odrobić kawał pracy domowej związanej z samą koncepcją. Pomoże Ci to rozwijać podcast i budować spójny program posiadający rzesze wiernych słuchaczy czego gorąco życzymy. Wróćmy jednak do kartki i ołówka. Na początku opisz w kilku zdaniach podcast, który chcesz nagrywać. Czego będzie dotyczył? Jak można go wstępnie zaszufladkować? Postaraj się jak najlepiej wyklarować formę, która chodzi Ci po głowie. Następnie zastanów się nad nazwą podcastu. Jeżeli nic nie przychodzi Ci do głowy, przejdź do następnego kroku, czyli wypisania tytułów i tematów pierwszych 10 odcinków. To zadanie pomoże Ci na początku stworzyć bazę tematów oraz zweryfikować założenia z zadania pierwszego. Gdy wypiszesz już pomysły na nadchodzące odcinki, wróć do nazwy i zaszalej. Nie martw się, jeśli nazwa przestanie Ci się podobać – nie będziesz pierwszą marką, która przeszła rebranding. W ostateczności możesz postawić śmiało na „Jan Kowalski przedstawia: moja pasja, o której mogę opowiadać godzinami”.

Nagrywanie podcastu za darmo

Załóżmy, że na samym początku chciałbyś załatwić sprawę absolutnie za darmo. Czy to możliwe? Oczywiście! Prowadzenie własnego podcastu od strony technicznej składa się z: sprzętu, oprogramowania i kanału dystrybucji. W wersji „0 zł” będzie to odpowiednio: telefon lub posiadany mikrofon, prosty program typu Audacity i GarageBand (iOS & macOS) oraz YouTube/Soundcloud lub darmowa wersja jednej z dedykowanych platform dla podcasterów. Najważniejszym elementem w takim zestawieniu będzie jakość wbudowanego w telefon lub posiadanego mikrofonu oraz miejsce, w którym będziesz nagrywać podcasty. Oczywiście powinno to być pomieszczenie ciche i niekoniecznie otoczone pustymi ścianami. Rolę maty wygłuszającej w razie potrzeby mogą przejąć nawet koce. Pamiętaj, że jakość dźwięku ma ogromne znaczenie przy nagrywaniu podcastów. Nawet najciekawszy odcinek może zostać zrujnowany przez trzaski i huki w głośnikach/słuchawkach odbiorcy. 

Nagraj kilka fragmentów testowych i sprawdź jakie ustawienie sprawdza się najlepiej. Następnie przerzuć plik na komputer i pozbądź się wszystkiego tego, co psuje dynamikę Twojego podcastu. Oczywiście nie musisz kasować każdego „yyy” i innych pauz. Kieruj się rozsądkiem i intuicją, wcielając się również w słuchacza, którego Twoja audycja ma przyciągnąć do siebie i zatrzymać na dłużej. Dobrym nawykiem jest powtarzanie całych zdań w przypadku pomyłek. Pozwoli Ci to łatwiej wyciąć zły fragment i zastąpić go dobrym, brzmiącym jak naturalna ciągłość z poprzednim zdaniem. Pamiętaj również o jinglu, który będzie pełnił funkcję otwarcia i zamknięcia każdego odcinka. W celu przygotowania go możesz skorzystać z baz darmowej muzyki, np. freepd.com lub freemusicarchive.org/. Z pewnością znajdziesz tam coś dla siebie. Do muzyki dodaj kilka słów powitania słuchaczy, tytuł podcastu i… gotowe! Masz zapisany na dysku pierwszy odcinek swojego podcastu. Pozostaje Ci zdecydować się na miejsce publikacji, założyć tam konto i załadować plik audio. Nie zapomnij o promocji! Udostępnij koniecznie swój podcast na kanałach social media i w odpowiednich grupach internetowych. To dobre miejsca na znalezienie swoich pierwszych wiernych fanów.

Jaki wybrać mikrofon?

Chcesz na samym początku zainwestować w jakość nagrań, która jest szalenie ważna i ostatecznie ma wpływ na słuchalność podcastu? Można rzec, że sky is the limit, ale my zachowamy zdrowy rozsądek. Faktycznie wszystko zależy od budżetu, ale za około 800 zł możemy kupić mikrofon Blue Yeti, który zaspokoi absolutnie wszystkie potrzeby podcastera – za oceanem stał się praktycznie ikoną całej branży podcastowej. Jeżeli nie planujecie jednak zapraszać do swojego studia gości lub będziecie to robić bardzo rzadko, czy też studio wymusza na Was skorzystanie z dwóch mikrofonów, mamy dla Was dobrą wiadomość — mikrofon za około 200 zł, np. chwalony przez recenzentów Novox NC-1, pozwoli Wam osiągnąć więcej niż satysfakcjonującą jakość. Jeżeli wspomniane propozycje Cię nie przekonały i chcesz poszukać czegoś na własną rękę, rozglądaj się za mikrofonem pojemnościowym, który będziesz mógł połączyć z komputerem poprzez gniazdo USB. Zorientuj się również w kwestii akcesoriów, czy i jakie sprzedawca dorzuca do Twojego nowego mikrofonu. Absolutne minimum to stabilny stojak do mikrofonu oraz pop filtr. Ciekawą opcją są również kabiny akustyczne, które pozwolą Ci osiągnąć niezwykle wysoki poziom nagrania. Nie jest to jednak rzecz niezbędna, a tymczasowe wyciszenie pomieszczenia DIY powinno wystarczyć.

Jak zmontować podcast?

Montaż podcastu może być i dziecinnie prosty, i szalenie trudny. Wszystko zależy od dwóch aspektów. Pierwszy to jakość dźwięku, jaką chcemy osiągnąć. Drugi to praca, którą włożyliśmy w nagranie podcastu. No dobrze, ale żeby montować, trzeba mieć gdzie montować. Jeżeli jesteś posiadaczem komputera z systemem macOS, możesz śmiało rozgościć się w programie GarageBand. Dostarczy Ci wszystkich funkcji, które będą potrzebne, a z drugiej strony nie odstraszy Cię wysokim poziomem skomplikowania. Użytkownicy Windowsa mogą zaprzyjaźnić się z darmowym programem Audacity. Osoby profesjonalnie zajmujące się dźwiękiem utożsamiają go ze wszystkim, co najgorsze, ale do nagrania pierwszego sezonu podcastu w zupełności wystarczy. Jeżeli masz ochotę zainwestować również w oprogramowanie, możemy polecić Ci sprawdzony w bojach program MAGIX Samplitude. Ten zawodnik pozwoli Ci osiągnąć dużo więcej pod warunkiem, że znajdziesz w życiu czas na chłonięcie wiedzy o jego funkcjach i możliwościach. 

Samą kwestię montażu omówiliśmy nieco wcześniej, ale wymienimy kilka cennych wskazówek:

  • Montaż to nie rurki z kremem. Musisz zagryźć zęby i dzielnie słuchać swojego głosu.
  • Pamiętaj o intro i outro z użyciem jingla. Z czasem dźwięki te staną się znakiem rozpoznawczym Twojego podcastu.
  • Nie staraj się wycinać każdej pauzy i pomyłki. Posłuchaj najpopularniejszych podcastów, zwłaszcza amerykańskich, i wsłuchaj się w ich montaż. Czy słyszysz jakieś fragmenty, które intuicja kazałaby Ci wyciąć?
  • Pamiętaj jeszcze o poziomie dźwięku. Podcasty często słuchane są w samochodach i nagły wysoki dźwięk może odwrócić uwagę kierowcy. Znajdź złoty środek. Pamiętaj też, że podcast będzie inaczej brzmiał na słuchawkach, a inaczej na głośnikach laptopa. Przetestuj zawsze obie opcje!

Gdzie opublikować podcast?

Nadeszła wiekopomna chwila. Plik odcinekv1_final_final_niemamsilyjuzmontowac.mp3 czeka na dysku, gotowy na upload. Co teraz? Opcji jest wiele. Przede wszystkim możesz skorzystać z darmowych kanałów, o których wspominaliśmy kilka akapitów wcześniej. Wiemy jednak, że podchodzisz do kwestii podcastu bardzo profesjonalnie, a to oznacza, że sam YouTube i Soundclound nie wystarczą. Musisz założyć konta na Podcasty Apple, Podcasty Google, Spotify Podcasty, Deezer, Castbox, iHeart Radio… na szczęście nie! Mamy nadzieję, że ten żart nie sprowokował Was do rzucenia podcastem w kąt. Większość aplikacji służących do słuchania internetowych audycji działa na zasadzie czytnika RSS. Fakt ten wykorzystuje kilka platform, które pozwalają w wygodny sposób dodawać nowe odcinki, zarządzać nimi i udostępniać je na blogach i kanałach społecznościowych. Równolegle, informują wszystkie popularne aplikacje do słuchania podcastów, że na kanale XYZ pojawił się nowy odcinek, umożliwiając również jego odsłuch. Od czego więc zacząć?

Wybierz platformę, która podoba Ci się najbardziej lub ma najprzyjaźniejszy według Ciebie cennik. Może to być np. Spreaker, Libsyn lub Simplecast. Po założeniu konta na platformie będzie czekała nas wspaniała zabawa, do której wykorzystamy materiały z pierwszej części artykułu. Nasza audycja zyska własną nazwę, ciekawy opis (SEO friendly) oraz okładkę. Wybrana platforma utworzy dla nas adres RSS oraz zaproponuje automatyczne dodawanie odcinków na poszczególne kanały, przeprowadzając Cię płynnie przez proces parowania ze sobą strony Twojej audycji oraz Spotify, Apple Podcast czy Google Podcast. Jest to niezwykle wygodna opcja, którą gorąco rekomendujemy. Najwyższa pora załadować pierwszy podcast, nadać mu tytuł oraz starannie opisać (SEO friendly again). I gotowe! Audycja poszła w świat.

Jak promować podcast?

Jak każdy inny produkt lub usługę. Możesz przygotować specjalnego bloga, na którym będziesz dodatkowo publikował podcasty wraz z ich opisami. Oczywiście przyda się fanpage na Facebooku oraz Instagram. Nie traktuj ich jednak jak tablic ogłoszeniowych. Zbuduj ze swoimi fanami więź, pokaż im historię, która kryje się za podcastem. Jeżeli będzie potrzebne turbodoładowanie, wypróbuj reklamy Facebook Ads, aby więcej osób dowiedziało się o nowych odcinkach. I co najważniejsze… nie poddawaj się! W końcu podcast to spełnienie marzeń o własnej audycji!

Zapraszam Cię na mój podcast!

Bohaterem każdego odcinka podcastu jest nieoczywiste słowo lub skrót stosowany na co dzień w agencjach marketingu internetowego, którego znaczenie wyjaśniamy wraz z moim gościem rozwijając temat konkretnymi przykładami, dzieląc się danymi i dostępnymi narzędziami.

Zobacz odcinki
Specjalista do spraw słowa, który porzucił radiowy mikrofon na rzecz marketingu. Pasjonat muzyki, motoryzacji i kreacji reklamowych, które wciskają w fotel lub bawią do łez. Podczas swojej krótkiej kariery zawodowej miał okazję sprawdzać swoje umiejętności na stanowiskach analitycznych, strategicznych i kreatywnych. W agencji Abanana spełnia się jako młodszy specjalista ds. Public Relations. Brakuje mu asertywności wobec własnych kreacji, dlatego podczas współpracy z firmą Microsoft został jej zagorzałym fanem.

Jeżeli potrzebujesz wsparcia przy projekcie internetowym lub szukasz agencji specjalizującej się w komunikacji marketingowej - skontaktuj się z nami.

Zapisz się na biuletyn redaktora naczelnego
Łukasza Wołka. Bezpłatne porady
i nowości marketingowe oraz newsy
z Abanana i Eura7 na Twojej skrzynce e-mail
już za 5 minut!
Pole "imię" nie jest obowiązkowe, ale jeżeli chcesz, żebyśmy zwracali się do Ciebie po imieniu, podaj nam je :)
loader
Dziękuję za zapisanie się do
mojego biuletynu.
Otwórz teraz swoją skrzynkę mailową, potwierdź zgody i aktywację. Sprawdź proszę, czy mail ode mnie nie wpadł do spamu albo do ofert.
CEO Łukasz Wołek ŁUKASZ WOŁEK, REDAKTOR NACZELNY LABBER.PL