Według najnowszego badania EIAA aż 73% marketerów zwiększyło w tym roku budżety przeznaczone na reklamę internetową. Spowodowało to znaczne zmniejszenie wydatków na promocję w mediach tradycyjnych – telewizji, prasie, druku. Czy inwestycje w reklamę internetową to oznaka nowej mody, czy raczej rzeczywista konieczność?
Internet na plusie, reszta na minusie
Zwiększenie inwestycji w marketing internetowy spowodowało 40%-owy spadek wydatków na reklamę prasową i 31%-owy na telewizyjną. Tegoroczne zmiany na światowym rynku reklamowym potwierdzają wcześniejsze prognozy ekspertów, przewidujące postępującą ekspansję Internetu. Obecnie już 38% marketerów uważa, że Internet powinien pełnić kluczową rolę w opracowywaniu strategii marketingowych.
W Europie, czyli w Polsce
Wyniki badania EIAA Marketer’s Internet Ad Barometer są istotne również z punktu widzenia polskiego rynku reklamowego, gdyż zostały przeprowadzone wśród marketerów pracujących dla największych europejskich reklamodawców. Według 78% badanych marketerów skuteczność marketingu internetowego przejawia się przede wszystkim w zwiększaniu rozpoznawalności i świadomości marki. Ta opinia przekłada się na oczekiwaną wielkość budżetów reklamowych. 55% marketerów uczestniczących w badaniu planuje je w tym roku zwiększyć.
Przewidywany wzrost inwestycji w reklamę internetową najpewniej będzie przebiegał dwutorowo. 80% marketerów zamierza przeznaczyć większe środki na promocję w wyszukiwarkach. 59% respondentów deklaruje, że wzrosną również ich inwestycje w reklamę displayową.
Korzyści ze zwiększenia świadomości i rozpoznawalności marki poprzez marketing internetowy powinny po pewnym czasie uwidocznić się w sprzedaży. W opinii 46 % badanych marketerów promocja online ma znaczny wpływ na zwiększenie sprzedaży. 41% respondentów twierdzi, że Internet skłania konsumentów do zakupu. Czy te opinie nie są jednak zbyt optymistyczne?
W sieci brylują cyfry
Poruszyłem ten temat w rozmowie z Łukaszem – Managing Directorem Agencji interaktywnej EURA7. Łukasz stwierdził, że: W Internecie praktycznie wszystko można zmierzyć. W reklamie telewizyjnej zawsze istnieje niebezpieczeństwo, że ktoś jej nie obejrzy, bo akurat wyjdzie w tym czasie z pokoju. Internet pozwala wyeliminować tego typu sytuacje – dlatego jest znacznie skuteczniejszy od mediów tradycyjnych.
Na rynku reklamowym będzie się działo
Pozostaje czekać czy opinie marketerów znajdą zastosowanie w praktyce. W Polsce prognozy mówią o wzroście inwestycji w reklamę internetową. Sytuacja na rynku reklamowym staje się więc coraz ciekawsza.