Odcinki specjalne, Podcast

Outsource Marketing – o działach marketingu funkcjonujących poza firmą

Cześć! Dzisiaj zapraszam Was na odcinek specjalny z Piotrem Golczykiem, autorem książki Jak zbudować efektywny dział marketingu?. To nasze drugie spotkanie przed mikrofonem – pierwszy wspólny odcinek nagrywaliśmy o Data Driven Marketing. Tym razem będziemy rozmawiali o outsource marketingu.

Zaczynamy jednak od krótkiego omówienia tego, czym jest transformacja marketingu – a jest to niewątpliwie proces bardzo przydatny w działach marketingu, ponieważ umożliwia taką organizację, która zwiększa efektywność działań. Polega na tym, że zespół stara się wspólnie dojść do punktu, w którym proces jest równie ważny co rezultat. Wszystko razem pozwala odpowiedzieć na pytanie, dlaczego coś się robi, a czegoś się w marketingu nie robi. Ten proces można nazwać różnie, wiadomo jednak, że zawsze związany jest z pewną strategicznością.

Piotr Golczyk oraz MKTout badają organizację działów marketingu w Polsce. Ty też możesz wziąć udział w badaniu, klikając tutaj.

Działy marketingu są skoncentrowane na tym, żeby produkować, ale nie do końca wiedzą, „co i jak”. Mają problemy z organizacją pracy i działań, natomiast wydaje się, że oczekiwania całej branży wobec nich są stale rosnące. Jest to i dobry, i zły znak. Dobry dlatego, że dodaje się więcej obszarów do „koszyka marketingowego”, np. customer experience czy transformację cyfrową, a to dlatego, że marketing jest bardzo blisko (wymagającej) technologii, a ta z kolei jest bardzo blisko klienta. Zły natomiast z tego powodu, że działy marketingowe mogą zwyczajnie nie nadążyć „przetransformować” się według oczekiwań.

Jak z tym wszystkim wiąże się outsource marketing? M.in. umożliwia budowanie działu marketingu na zewnątrz – w całości lub częściowo. Jakie są jego zalety? Taki marketing powstaje według nowych założeń – nie trzeba przebudowywać tego, co już jest, a bywa to trudne i żmudne, bo ludzie zwykle nie chcą drastycznych zmian. Kolejny plus to to, że taki dział zewnętrzny będą budowały przeróżne talenty i osobowości, a tego typu różnorodność zawsze wyjdzie nam na korzyść. Wygodne jest też to, że takiego talentu nie trzeba zatrudniać na stałe, a doraźna pomoc może wnieść sporo świeżości i przyczynić się do sukcesu.  

Outsource marketingiem powinny zainteresować się zwłaszcza firmy, które działu marketingu nie mają w ogóle, a czują, że powinny mieć, albo firmy z bardzo małymi działami, które zawczasu chciałyby je rozbudować, lub te, które działy marketingu już mają, ale stwierdzają, że wolą mieć taki dział, ale jednak na zewnątrz. Najczęstszą usługą jest jednak konsultacja dotycząca koniecznych zmian w już istniejących działach.

Poruszamy też kwestię agencji reklamowych w tej sferze – czy znajdą miejsce dla siebie? Kwestia organizacji działu marketingu pociąga za sobą sporą odpowiedzialność, dlatego tak ważne jest, aby osoby w nim pracujące były w stanie dobrze się porozumieć. W związku z tym usłyszycie też trochę o dogadywaniu się osób z dominującą lewą i prawą półkulą. Nie zabraknie też pytań o koszty outsource marketingu – czy się opłaca i jak rozłożyć finanse, aby pozyskać jak najwięcej wartościowych i doświadczonych osób? Przykładową firmę świadczącą usługi outsourcingowo marketingowe możecie prześwietlić pod tym adresem: https://www.mktout.com/en/.

Zapraszam do słuchania!

 


Z tego odcinka dowiecie się:

  • Co to jest outsource marketing?
  • Co to jest transformacja marketingu?
  • Co to jest Panorama Firm? :-)
  • Kim jest product owner?
  • Czy marketerzy zawsze wiedzą, co działa, a co nie?
  • Jakie są metody na sprawdzanie skuteczności działań marketingowych?
  • Kiedy rozmawiać o nowych zasobach i zatrudnieniu nowych ludzi?
  • Dlaczego strategiczność pomaga w komunikacji?
  • Jakie są obecnie problemy działów marketingu?
  • Jakie próby podejmują działy marketingu w celu lepszej organizacji pracy?
  • Jakie są oczekiwania biznesu wobec działów marketingu?
  • Jakie są plusy i minusy tych oczekiwań?
  • Jaki typ marketera jest obecnie pożądany w firmach?
  • Jakie są zalety marketingu zlecanego na zewnątrz?
  • Kogo powinien interesować outsource marketing?
  • Ile kosztuje outsource marketing?
  • W jakich przypadkach outsource marketing będzie się opłacał?
  • Jak rozłożyć finanse, żeby pozyskać jak najwięcej doświadczonych marketerów do współpracy?
  • Czy zewnętrzny dział marketingu sprawdzi się w każdej branży?

Dołącz do grupy networkingowej podcastu Marketing ludzkim głosem:
https://www.facebook.com/groups/MarketingLudzkimGlosem/

Piotr Golczyk:
To były Dyrektor Marketingu Operacyjnego firmy Luxoft, notowanej na nowojorskiej giełdzie firmy IT. W trakcie studiów na wydziale prawa pracował w Onet.pl, następnie przez blisko dziesięć lat zajmował się prowadzeniem projektów w krakowskich agencjach reklamowych. Autor książki Jak zbudować efektywny dział marketingu? Prywatnie mąż, ojciec dwójki synów, entuzjasta sztucznej inteligencji, wielbiciel prozy Stanisława Lema i Philipa K. Dicka oraz nowoczesnego budownictwa.

 

Zapraszam Cię na mój podcast!

Bohaterem każdego odcinka podcastu jest nieoczywiste słowo lub skrót stosowany na co dzień w agencjach marketingu internetowego, którego znaczenie wyjaśniamy wraz z moim gościem rozwijając temat konkretnymi przykładami, dzieląc się danymi i dostępnymi narzędziami.

Zobacz odcinki
Jestem optymistą!

Jeżeli potrzebujesz wsparcia przy projekcie internetowym lub szukasz agencji specjalizującej się w komunikacji marketingowej - skontaktuj się z nami.