Artykuły, Ciekawostki branżowe, Doświadczenia, Media społecznościowe, Social media, Z przymrużeniem oka

Sprasowany Banan #19

Cześć! Za pasem ostatni weekend lipca zwiastujący połowę wakacyjnej laby, która nas (niestety) nie dotyczy. Niezmiernie nam miło powitać Was w 19. podsumowaniu branżowych ciekawostek i wieści. Gwarantujemy podróż po wielu, niekoniecznie ze sobą powiązanych, tematach z różnych dziedzin szeroko pojętego PR’u i marketingu. Będzie o nowościach na Facebooku i Twitterze, ataku UOKiKu na influencerów oraz kampaniach Adidasa i… Avonu! Poruszymy tematy równie gorące, jak dyskusja tocząca się wokół pierwszych minut rozegranych przez Roberta Lewandowskiego w barwach FC Barcelony. Miłej lektury!

Avon i druga odsłona kampanii „Szok! Ale jakość”

Ruszyła kolejna – podobnie jak poprzednia – oparta na testowaniu kosmetyków „na ślepo” kampania Avonu. Również i tym razem do współpracy zostali zaproszeni influencerzy z segmentu beauty. Wśród nich m.in. Klaudia Owczarek, Amelia Szczepaniak i Aga Struska. Uczestnicy oceniali produkty na podstawie zapachu, konsystencji, intensywności czy trwałości (w zależności od produktu). Na tym współpraca się nie skończyła, gdyż wszyscy biorący udział w „blind teście” dostali paczkę produktów, którą po testach w domowym zaciszu zobowiązali się zrecenzować. W kwestii wiarygodności ich ocen zmuszeni jesteśmy zadowolić się spekulacjami i domysłami.

Pokaż na Facebooku swoją drugą twarz!

Ile razy zastanawialiście się, jak to byłoby mieć inny profil na Facebooku dla znajomych i rodziny, inny dla współpracowników i/lub partnerów biznesowych, a to wszystko bez konieczności zakładania „fejkowych” kont? My wielokrotnie! Już niedługo może stać się to rzeczywistością, gdyż Facebook testuje takie rozwiązanie. Testerzy dostali możliwość przełączania się między profilami – podstawowym i dodatkowym. Drugi z nich można opisać fikcyjną nazwą (pod warunkiem, że pod nikogo się nie podszywamy). Co oczywiste, Facebook Dating będzie dostępny tylko z poziomu głównego profilu. Zarząd Facebooka chciałby dzięki testowanej nowości ułatwić użytkownikom sprawne i bardziej komfortowe lawirowanie między życiem rodzinnym, zawodowym oraz swoimi hobby. Głęboko wierzymy, że testy wypadną pozytywnie i wkrótce taka opcja zostanie udostępniona wszystkim użytkownikom, gdyż pomysł brzmi ciekawie.

Rick i Morty łączą siły z Adidasem

Ricka i Morty’ego nikomu nie trzeba przedstawiać bez względu na to czy jest się ich fanem, czy nie. Bohaterowie popularnej kreskówki dla dorosłych reklamują nowy model butów niemieckiego potentata – X Speedportal – wspólnie z gwiazdami kobiecego i męskiego futbolu – V. Miedemą i M. Salahem. Zabawna reklama została stworzona w konwencji serialu i nie jest to pierwsza taka rola serialowych postaci – w przeszłości wzięły one udział w kampaniach dla m.in. Playstation i Wranglera.

Twitter podbije rynek e-commerce?

Giganci social mediów coraz śmielej otwierają się na rynek e-commerce. Upatrują w takich działaniach sposobu na przyciągnięcie do siebie nie tylko użytkowników, ale też reklamodawców. Twitter poczynił solidny krok w tę stronę poprzez nawiązanie współpracy z Shopify. Owocem współpracy na chwilę obecną jest aplikacja dostosowana do kanału sprzedaży na Twitterze. Testowane w Stanach Zjednoczonych funkcje zakupowe obejmują wyświetlanie karuzeli produktów w profilu użytkownika korzystającego z usług Shopify i/lub dedykowaną stronę wyświetlania produktów. Drobnym, przydatnym dodatkiem jest to, że lista produktów będzie aktualizowana w czasie rzeczywistym pod warunkiem, że użytkownik powiąże konta na Twitterze i Shopify. Całość w teorii wygląda nieskomplikowanie – użytkownik będzie miał możliwość zrobienia zakupów za pomocą witryny sprzedawcy dzięki kilku kliknięciom. Naszym zdaniem to teoretycznie opcja win-win zarówno dla sprzedających, jak i klientów – ułatwia cały proces obu stronom transakcji, ale… (cytując klasyka) „a komu to potrzebne? A dlaczego?”.

UOKiK stawia koleje zarzuty

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów od jesieni zeszłego roku prowadzi walkę z niejednoznacznym oznaczaniem treści reklamowych przez twórców internetowych. Jej skutkiem były kary dla szóstki influencerów, którzy łącznie zostali ukarani karą niemal 140 tys. zł. Najbardziej surowo zostali potraktowani: Marek „Kruszwil” Kruszel (50 tys. zł ), Julia „Maffashion” Kuczyńska (30 tys. zł) i Marcin Dubiel (25 tys. zł). Kolokwialnie można rzec, że rozpoczęła się druga runda, a na celowniku tym razem są twórcy branży fitness. Mowa o Piotrze Lisku (skoki o tyczce), Katarzynie Oleśkiewicz-Szuba (zawodniczka bikini fitness) oraz Katarzynie Dziurskiej (trenerka fitness), których poczynania śledzi łącznie ponad 600 tys. internautów.

Tomasz Chróstny – prezes UOKiK, w lipcu wszczął cztery kolejne postępowania. W trzech z nich postawił zarzuty nieprawidłowego oznaczania materiałów reklamowych w mediach społecznościowych przez influencerów, natomiast zarzut kryptoreklamy postawiono spółce Olimp Laboratories zlecającej twórcom internetowym reklamy swoich produktów w social mediach.

– Zebraliśmy materiały, które potwierdziły, że nieoznaczanie postów komercyjnych w sieci nie wynika z zaniedbań twórców, a wytycznych reklamodawców. To niedopuszczalne i nie zamierzamy tego tolerować. Za nieprawidłowe oznaczanie treści sponsorowanych odpowiedzialność ponieść może zarówno sam influencer, jak i reklamodawca, z którym współpracuje. Influencerzy nie mogą bezrefleksyjnie robić tego, co im każe reklamodawca. Są przedsiębiorcami, co wiąże się nie tylko z wykonaniem usługi i otrzymywaniem wynagrodzenia, ale też z koniecznością przestrzegania obowiązków natury prawnej oraz dobrych obyczajów – skomentował całą sytuację Tomasz Chróstny.

Póki co – UOKiK 1:0 influencerzy.

Mamy nadzieję, że mimo trwającego w pełni w większości branż tzn. sezonu ogórkowego, dostarczona przez nas porcja informacji Was nie zawiodła i zaspokoiliśmy Wasz głód przynajmniej do czasu opublikowania kolejnego Sprasowanego Banana! Dobrego weekendu i do zobaczenia za tydzień!

Źródła:

  • https://marketingprzykawie.pl/espresso/avon-zaprosil-influencerow-do-slepych-testow/
  • https://marketingprzykawie.pl/espresso/facebook-testuje-mozliwosc-posiadania-przez-uzytkownika-kilku-roznych-kont/
  • https://nowymarketing.pl/a/38777,rick-i-morty-reklamuja-najszybsze-buty-adidasa
  • https://socialpress.pl/2022/06/twitter-zmierza-w-kierunku-e-commerce-nawiazal-wspolprace-z-shopify
  • https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/piotr-lisek-instagram-zarzuty-uokik-reklamy-katarzyna-dziurska-katarzyna-oleskiewicz-szuba

Zapraszam Cię na podcast specjalistów z Grupy Eura7!

Razem z zespołem pomagamy firmom rosnąć. Ten cel osiągamy dzięki odpowiedniej strategii, nowoczesnym narzędziom i skutecznym działaniom marketingowym. Uwielbiamy łączyć nowe technologie, marketing i sztukę. Podobnie jak wyjątkowi goście, którzy w naszym podcaście dzielą się swoją wiedzą, doświadczeniem i pomysłami!

Zobacz odcinki

Jeżeli potrzebujesz wsparcia przy projekcie internetowym lub szukasz agencji specjalizującej się w komunikacji marketingowej - skontaktuj się z nami.

Webinar lojalnościowy
x
Zapisz się na biuletyn redaktora naczelnego
Łukasza Wołka. Bezpłatne porady
i nowości marketingowe oraz newsy
z Abanana i Eura7 na Twojej skrzynce e-mail
już za 5 minut!
Pole "imię" nie jest obowiązkowe, ale jeżeli chcesz, żebyśmy zwracali się do Ciebie po imieniu, podaj nam je :)
loader
Dziękuję za zapisanie się do
mojego biuletynu.
Otwórz teraz swoją skrzynkę mailową, potwierdź zgody i aktywację. Sprawdź proszę, czy mail ode mnie nie wpadł do spamu albo do ofert.
CEO Łukasz Wołek ŁUKASZ WOŁEK, REDAKTOR NACZELNY LABBER.PL