„Where to settle” zachwyciło świat reklamy
Przed kilkoma dniami zakończył się Międzynarodowy Festiwal Kreatywności Cannes Lions (znany również jako Cannes Lions), który jest najbardziej prestiżowym międzynarodowym konkursem z obszaru reklamy i komunikacji.
Polacy nie wrócili z wydarzenia z pustymi rękoma, gdyż agencja McCANN Poland za akcję „Where to settle / Gdzie Zamieszkać” dla Mastercard zdobyła szereg wyróżnień. Mowa o Tytanowym Lwie – głównej nagrodzie festiwalu oraz Grand Prix w kategorii „sustainable development goals”. Kampania ich autorstwa została nagrodzona łącznie dziewięcioma Lwami w sześciu kategoriach, a ponadto zespół McCANN Poland otrzymał wyróżnienie Agencji Roku w kategorii „Good”.
Założeniem kampanii „Where to settle / Gdzie Zamieszkać” jest pomoc obywatelom Ukrainy w szybkiej aklimatyzacji w Polsce. Na potrzeby działań stworzono specjalną platformę (znajdziecie ją TUTAJ), na której za pomocą kilku kliknięć można poznać szacunkowe koszty życia w poszczególnych miastach i regionach Polski oraz świadomie znaleźć najlepszą dla siebie lokalizację do zamieszkania. Platforma analizuje także dane Głównego Urzędu Statystycznego dotyczące m.in. średniej wysokości opłat za czynsz, czy średniego wynagrodzenia, łącząc je z trendami w obszarze codziennych, podstawowych zakupów pochodzącymi od Mastercard.
– Kampania „Where to settle” jest niesamowitym dowodem, na to, że można pokazać pomoc innym jako pomoc w pewnym sensie sobie. Ten case dowodzi, jaki pozytywny wpływ na polską gospodarkę mają osoby z Ukrainy. Jesteśmy dumni z tego, że taka inicjatywa powstała w Polsce i że możemy zaprezentować ją na arenie międzynarodowej, na najważniejszym festiwalu kreatywności i innowacji na świecie. Spotykamy się tu z wielkim podziwem i uznaniem, ile Polska i Polacy zrobili dla Ukrainy i jej mieszkańców. Jesteśmy przykładem dla innych krajów i rynków zmagających się z wyzwaniami wynikającymi z dużego napływu ludzi szukających swojego miejsca w nowej ojczyźnie. (…) Pomysł na Gdzie Zamieszkać wypłynął z naszej wspólnej świadomości, że fala uchodźców z Ukrainy nie może osiedlać się tylko w największych miastach, ponieważ one nie są w stanie wszystkich ich przyjąć. Chodziło więc o to, by przekierowywać przybywających ludzi do małych miast, gdzie mogliby łatwo się zaaklimatyzować i pozytywnie wpłynąć na lokalną gospodarkę. Rozwój platformy musi iść w parze z realnymi potrzebami. W planach jest implementacja platformy przez Mastercard i ich partnerów na kolejne rynki. Sądzę, że ma bardzo duży potencjał na przyszłość – prognozuje Wojciech Borowski, Group CEO McCANN.
Samsung vs. społeczny niedobór snu
„SleepWell” to kampania marki Samsung dotycząca ważnego współczesnego problemu społecznego – brak odpowiedniej dawki snu. Opublikowany pot pokazuje konsekwencje związane z jego niedoborem. Objawy przedstawione są w lekko przerysowany i groteskowy sposób.
Samsung na potrzeby kampanii wspólnie ze specjalistami z Instytutu BezStresu opracował „Poradnik dobrego snu”. Producent elektroniki przy okazji promocji swoich najnowszych urządzeń – Galaxy Watch 5 i 5Pro – zauważa, że samo posiadanie zegarka nie wystarczy – konieczne jest wyciąganie wniosków i samodzielne dbanie o sen.
Na potrzeby działań zorganizowano także spotkanie w ramach „Wieczorów dla dorosłych” w warszawskim Centrum Nauki Kopernik, które odbyło się 29 czerwca. Podczas wydarzenia dostępna była specjalna strefa „Świat snu Samsung”, gdzie można było m.in. wygenerować senne marzenia z pomocą generatora AI czy dowiedzieć się więcej o możliwościach oferowanych przez urządzenia Galaxy w zakresie monitorowania snu. Gdyby tego było mało, Samsung udostępnił także podcasty o tematyce zasypiania oraz playlisty na dobry sen. No to co – dobranoc?
Iga świątek nie zwalnia tempa
Nie musimy nikogo nazbyt przekonywać, że Iga Świątek jest w aspekcie sportowym na mocno wznoszącej fali. Wszystko za sprawą licznych sukcesów, na czele z (w pełni zasłużonym) liderowaniem w światowym rankingu tenisistek od ponad roku. Warto jednak pamiętać, że Iga zyskuje także marketingowo, zawierając kolejne współprace.
Zacznijmy z wysokiego „C” – Iga została ambasadorką marki Porsche w Polsce. Współpraca ma związek z sukcesami „pierwszej rakiety świata” w turnieju Porsche Tennis Grand Prix w Stuttgarcie zarówno w kwietniu tego roku, jak i w ubiegłym.
– To jeden z moich ulubionych turniejów. Odkąd wygrałam tam w ubiegłym roku, marka Porsche zaczęła kojarzyć mi się nie tylko ze świetnymi sportowymi samochodami, ale też z emocjami, jakie przeżywałam na korcie i z tym, jakie możliwości daje sport. Jako zwyciężczyni turnieju już dwukrotnie wjechałam na kort w Porsche, które wygrałam. Przemknęło mi przez myśl, że to naturalna współpraca dla mnie – mówi tenisistka.
Druga duża współpraca to przejęcie schedy po Robercie Lewandowskim i zostanie ambasadorką napojów Oshee.
W czerwcu marka wypuściła na rynek serię napojów Oshee Vitamin Water z wodą kokosową, które powstały przy współpracy merytorycznej z Igą Świątek i jej sztabem – Tomaszem Wiktorowskim, Darią Abramowicz oraz Maciejem Ryszczukiem.
– Iga jest dla nas pierwszą ambasadorką, gdzie stawiamy tak samo mocno na aspekt sportowy, ale i lifestylowy. Bardzo ważne dla nas jest to, co Iga prezentuje poza kortem, jakim jest człowiekiem. Prezentuje niezwykłe walory intelektualne, wypowiada się odważnie na tematy bliskie nam wszystkim – zdrowia psychicznego czy wojny w Ukrainie. Jest w tym konsekwentna mimo wielu przeciwności – Tadeusz Czarniecki, szef marketingu Oshee.
Nazwisko Świątek ma pomóc Oshee w eksporcie, gdyż firma chce umacniać swoją pozycję rynkową w Europie Środkowej, Południowej, ale nie tylko.
– Ważne są też kraje arabskie, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Dubaj. To wszystko są dla nas bardzo atrakcyjne i ciekawe kierunki eksportowe, które już mamy otwarte. (…) Iga jest absolutnie numerem jeden na świecie, jeśli chodzi o polskich sportowców. Już sam ten fakt nam pomaga w kontaktach handlowych, wprowadzaniu produktów na rynki eksportowe. A eksport jest dla nas w szczególności ważny.
Kończąc temat Igi — wzięła ona również udział w kolejnej kampanii swojego głównego partnera, którym od stycznia 2021 roku jest PZU.
Najnowsza kampania, która potrwa do 30 lipca, ma budować wśród odbiorców świadomości oferty, która jest w stanie sprostać zróżnicowanym potrzebom klienta na każdym etapie jego życia.
– W kampanii podkreślamy, że mamy w swojej ofercie produkty dostosowane do różnorodnych potrzeb i stylu życia klientów. Zapewniamy im pełną ochronę w wielu sytuacjach. Chcemy pokazać odbiorcom, że dzięki kompleksowości naszej oferty można na nas polegać – mówi Łukasz Turkowski, dyrektor zarządzający ds. marketingu, sponsoringu i prewencji w PZU.
Musimy przyznać, że po rozstaniu z Xiaomi (pisaliśmy o tym na łamach #52 Sprasowanego Banana) Iga radzi sobie całkiem nieźle — nie tylko na korcie (do tego zdążyła nas przyzwyczaić), ale także poza nim!
Instagram, TikTok i LinkedIn, czyli zmiany, zmiany i jeszcze raz zmiany
O zmianach na wspomnianych w nagłówku mediach społecznościowych moglibyśmy donosić każdego tygodnia, gdyż w tym obszarze ciągle się coś dzieje – pojawiają się nowe funkcjonalności oraz znikają te, które nie spełniły założonych oczekiwań. Co zmienia się tym razem?
Amerykańscy użytkownicy Instagrama mogą cieszyć się nowością w postaci możliwości pobierania opublikowanych przez inne osoby Reelsów – podaje socialmediatoday.com. Jak czytamy, serwis chce w ten sposób zapewnić użytkownikom kolejny sposób udostępniania rolek. Funkcja jest opcjonalna – twórcy mogą ją wyłączyć jeśli nie chcą, aby inne osoby pobierały ich filmy.
Natomiast TikTok poinformował, że globalnie (a nie tylko w USA! Wstydź się, Instagramie!) wprowadza nowe interaktywne dodatki w reklamach, które będą dostępne zarówno w wersji Standard, jak i Premium.
Dzięki udostępnionym narzędziom marki mogą (m.in.):
- umieszczać na swoich filmach naklejkę licznika czasu dla nadchodzących i bieżących wydarzeń
- dodawać ankiety na wideo oraz naklejki z kodami rabatowymi.
Użytkownikom Premium oddana zostanie także możliwość wyróżnienia na filmie swojego produktu oraz dodania gestu, który mają wykonać oglądający w celu przeniesienia się np. na stronę internetową marki.
Równowaga w przyrodzie musi być zachowana, dlatego łatwo wydedukować, że skoro Instagram i TikTok dodały nowe funkcjonalności, to LinkedIn musi coś usunąć ze swojego portalu. A właściwie już to uczynił, gdyż stało się to 26 czerwca.
Zarząd, w oparciu o feedback użytkowników, podjął decyzję o usunięciu niektórych funkcji ze swojej platformy. Co zatem straciliśmy?
- karuzele, które umożliwiały prezentację kilku zdjęć lub filmów w jednym poście za pomocą pokazu slajdów
- filmy profilowe, które zastępowały statyczne zdjęcie profilowe
- klikalne linki dodawane do zdjęć i filmów w postach, dzięki którym można było wyróżnić ważniejsze treści i przekierować użytkowników bezpośrednio do określonej strony.
Co ważne: jeśli udostępniliśmy na swoim profilu karuzelę, mamy film profilowy lub korzystaliśmy z klikalnych linków – nic z naszego profilu nie zniknie, a funkcje te nadal będą działać. Jednak nie będziemy mieli ponownej możliwości skorzystania z nich.
Wszystkie powyższe zmiany to działania w myśl maksymy „Kto nie idzie do przodu, ten się cofa” (J. W. Goethe).
LinkedIn is killing several creation tools on June 26th
Features being removed:
– Carousels 👈😯
– Profile videos
– Link stickers for images + videos pic.twitter.com/UbFoX5pL1M— Matt Navarra (@MattNavarra) June 16, 2023
Opel zmierza w kierunku elektryczności
Niemiecki producent samochodów po raz kolejny dokonuje modyfikacji identyfikacji wizualnej. Ostatnia zmiana miała miejsce zaledwie dwa i pół roku temu.
Nowy wygląd charakterystycznego „Blitza”, który ma pojawić się na samochodach w 2024 roku, jest efektem zmian w kierunku elektryczności, które zachodzą w koncernie – producent w ciągu najbliższych 4 lat chce stać się w Europie w pełni elektryczną marką.
„Nasz «Blitz» jest teraz bardziej aktualny niż kiedykolwiek wcześniej. Nie tylko symbolizuje nasze zaangażowanie w demokratyzację innowacji i mobilności, ale także wyraża nasze zobowiązanie, by do 2028 roku stać się w pełni elektryczną marką w Europie” – twierdzi Florian Huettl, dyrektor generalny Opla.
Jak zatem moglibyśmy podsumować najnowszego Sprasowanego Banana w postaci chwytliwego fake’owego tytułu à la portal plotkarski? „SKANDAL! Iga Świątek pędzi przez miasto sportowym Porsche na turniej charytatywny na rzecz Ukrainy, ścigając się jednocześnie z elektrycznym Oplem i relacjonuje całe zajście na swoich mediach społecznościowych nowym Samsungiem!” Życzymy Wam udanego weekendu oraz dobrego początku wakacji! Do zobaczenia za tydzień!
Źródła:
- https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polska-kampania-pomagajaca-ukraincom-obsypana-nagrodami-w-cannes-pomoc-innym-to-w-pewnym-sensie-pomoc-sobie_1
- https://marketingprzykawie.pl/espresso/samsung-pokazuje-w-kampanii-spoleczny-problem-braku-snu/
- https://marketingprzykawie.pl/espresso/iga-swiatek-twarza-marki-porsche/\
- https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/oshee-koniec-robert-lewandowski-iga-swiatek-umowa
- https://marketingprzykawie.pl/espresso/kolejna-kampania-pzu-z-iga-swiatek/
- https://www.proto.pl/aktualnosci/instagram-pozwoli-uzytkownikom-pobierac-reelsy
- https://www.proto.pl/aktualnosci/tiktok-wprowadza-globalnie-narzedzia-interakcji-w-reklamach
- https://socialpress.pl/2023/06/zmiany-na-linkedin-jakie-funkcje-zniknely-z-platformy
- https://brandingmonitor.pl/kolejna-zmiana-logo-opla/