Black Friday z Rakowem Częstochowa
Z racji na trwający Black Week, dzisiejsze „święto”, a także zbliżający się Cyber Monday rozpoczynamy tematycznie – aktualny Mistrz Polski Raków Częstochowa promuje swój sklep z gadżetami dla fanów w nietypowy (przynajmniej dla klubów sportowych) sposób nawiązujący do stylu komunikacji sieci sklepów IKEA. Na facebookowym profilu klubu w ubiegły poniedziałek pojawiła się grafika, która odbiega od reszty publikowanych tam postów.
Żeby jeszcze głębiej wejść w klimat treści publikowanych przez sieć IKEA, kilka przedmiotów znajdujących się na zdjęciu otrzymało nawet swoje nazwy nawiązujące do języka charakterystycznego dla skandynawskiej sieciówki:
- „MÄSTARE”, czyli puchar Ekstraklasy jako „bezcenny i mistrzowski”,
- „PODÜSHKA z wizerunkiem zawodnika”,
- „HÖÖDIE”, czyli czerwoną bluzę,
- „PÖSCIÆL czerwono-niebieską”.
Działania przyjęły się bardzo dobrze wśród fanów, chociaż ci bardziej spostrzegawczy dopatrzyli się błędu w napisie umieszczonym na pościeli („Częstochow” zamiast „Częstochowa”). Wprawdzie z drobną wpadką, ale bardzo pozytywna akcja!
Meta – Kanały nadawcze dla wszystkich!
Polscy użytkownicy Facebooka i Instagrama mogą już korzystać z nowej opcji – kanałów nadawczych, które zostały zapowiedziane przez Marka Zuckerberga już na początku bieżącego roku, jednak początkowo były dostępne tylko dla wybranych użytkowników – najpierw na Instagramie, a od października także na Facebooku. Udostępnienie tej opcji wszystkim użytkownikom to dobra wiadomość szczególnie dla właścicieli/moderatorów fanpage’y.
Czym właściwie są kanały nadawcze? Służą one do wysyłania jednym kliknięciem tej samej wiadomości do wielu użytkowników obserwujących dany fanpage na Facebooka lub profil na Instagramie. Co więcej – w wiadomościach oprócz tekstu mogą być grafiki, wideo, GIF-y, ankiety i notatki głosowe.
Wygoda wygodą, a bezpieczeństwo bezpieczeństwem – Meta zapewnia, że nowe narzędzie jest bezpieczne: jeśli pojawią się tam nieodpowiednie treści, użytkownicy mają możliwość zgłoszenia kanału nadawczego, jak i konkretnych wiadomości. Nie pozostaje nam nic innego jak przetestować i wyrobić sobie własną opinię, do czego i Was zachęcamy!
Jak wybrać partnera marketingowego?
Z odpowiedzią na wyżej postawione pytanie przychodzi koalicja SAR, PSML, IAA Polska (ze wsparciem IAB i POR) – organizatora kampanii promującej 10 prostych i intuicyjnych praktyk przetargowych.
Głównym tematem działań prowadzonych pod nazwą „Przetargowe bingo” skierowanych do branży reklamowej, jest stosowanie prostych i intuicyjnych zasad przetargowych. – Kampania ma pokazać, że cała nasza branża nie chce już grać w „przetargowe bingo”. Obu stronom zależy na umacnianiu wspólnie wypracowanych standardów, tak by stały się one powszechną i skuteczną praktyką. Lata doświadczenia udowodniły nam, że wspomniane standardy są gwarancją zwiększenia efektywności i skuteczności marketingowej, a co za tym idzie i biznesowej – mówi Marcin Gaworski, prezes SAR.
Na potrzeby kampanii będącej częścią inicjatywy „Skuteczny przetarg” stworzono m.in. (świetny!) spot z udziałem profesjonalnych aktorów, marketerów, przedstawicieli organizacji branżowych, działów zakupów i agencji.
Obok aktora Janusza Chabiora w filmie wystąpili:
- Mariusz Gerałtowski (PSML)
- Dominik Górka (Live Age)
- Dorota Haller (Honor)
- Magdalena Heinrich (AstraZeneca)
- Jakub Kamiński (Brain)
- Adrian Kawecki (Mindshare)
- Olga Kustra-Kowalczyk (IKEA)
- Dariusz Maciołek (Bank BNP Paribas)
- Jerzy Minorczyk (IAA Polska)
- Paweł Patkowski (Orange)
- Lena Stryjewska (2012 Agency)
- Maciej Twardowski (Ogilvy)
- Paweł Tyszkiewicz (SAR)
- Marcin Wocial (Play)
– Głęboko wierzymy, że sukces w marketingu zaczyna się już na etapie przetargu. Dlatego dajemy uczestnikom naszego rynku praktyczne narzędzie – 10 praktyk przetargowych (skrót ze znanej rynkowi „Białej Księgi”), które skutecznie pomagają wybrać skutecznego partnera biznesowego – mówi Paweł Tyszkiewicz, dyrektor zarządzający SAR.
Czas zatem na koniec przedstawić 10 skutecznych zasad przetargowych, które są clou kampanii:
- Określenie celów przetargu i dobór odpowiedniej procedury
- Zaproszenie nie więcej niż 5 agencji
- Profesjonalny i przemyślany brief
- Jawny budżet
- Briefing z każdą agencją osobno
- Adekwatny czas na opracowanie propozycji
- Timing i NDA, ochrona praw autorskich obowiązują obie strony
- Obiektywne i jawne kryteria i wagi ocen
- Negocjacje w duchu partnerstwa
- Wynagrodzenie pracy przetargowej.
Snoop Dogg + Solo Stove
W ubiegłotygodniowy czwartek Snoop Dogg zszokował fanów informacją opublikowaną na swoich mediach społecznościowych – „Po wielu przemyśleniach i rozmowach z moją rodziną zdecydowałem się rzucić palenie” – czytamy w poście. Wyznanie było tym bardziej zaskakujące, że słynny muzyk od lat związany jest z biznesem konopnym – ma linię ziół Leafs by Snoop, jest inwestorem funduszu zajmującego się konopiami indyjskimi, a dodatkowo wiele źródeł donosi, jakoby miał dziennie palić nawet 80 skrętów(!).
Wyświetl ten post na Instagramie
Szybko jednak okazało się, że całość była częścią kampanii reklamowej marki Solo Stove produkującej bezdymne paleniska. W komunikacie muzyk przekazał, że „uwielbia ogniska na świeżym powietrzu, ale uważa, że generują one zbyt dużo dymu”, a Solo Stove „rozpala ogień i usuwa dym”.
Fajny ten clickbait, Panie Snoop!
I’m done with smoke. I’m going smokeless with @SoloStove. #ad pic.twitter.com/RwF8wnk1wp
— Snoop Dogg (@SnoopDogg) November 20, 2023
CHAT GPT
Na koniec prawdziwa „truskawka na torcie”! Przed tygodniem – w piątek 17 listopada – branżę informatyczną zmroziła wiadomość, że prezes i współzałożyciel OpenAI Sam Altman został zwolniony.
Nieoficjalnym powodem takiej decyzji miał być zbyt szybki rozwój sztucznej inteligencji, a co za tym idzie – niepokój o bezpieczeństwo AI – informuje money.pl, powołując się na bloomerg.com i nytimes.com. Nie bez znaczenia miał być rzekomy konflikt Altmana z Ilyą Sutskeverem – głównym badaczem, współzałożycielem firmy i członkiem zarządu – czytamy.
Altman wyjątkowo szybko znalazł nowe zatrudnienie – już 20 listopada poinformował o dołączeniu do zespołu Microsoftu, a na znak protestu wraz z nim odszedł inny współzałożyciel OpenAI, Greg Brockman (który również dołączył do Microsoftu) oraz trzech kluczowych programistów — Jakub Pachocki, Aleksander Mądry oraz Szymon Sidor. Na tym się nie skończyło, gdyż finalnie całe zamieszanie odbiło się czkawką OpenAI – wszystko za sprawą 650 pracowników, którzy poinformowali zarząd o swojej rezygnacji ze stanowisk.
Gdyby tego było mało – w obliczu zaistniałej sytuacji OpenAI bardzo szybko zmieniła zdanie i zaproponowała powrót Altmana na stanowisko. Nie jest jednak jasne, czy Altman w ogóle chce wrócić do spółki. Jak donosi CNBC, programista rozmawia z kolegami, którzy wraz z nim odeszli, na temat powołania własnej firmy. Jeśli natomiast mieliby wrócić, domagają się rezygnacji reszty zarządu.
Musimy przyznać, że aura za oknem stoi w opozycji do sytuacji w branży, gdyż za oknem mroźno i śnieg, a w branży „ogień”. Z niecierpliwością wypatrujemy kolejnego tygodnia, jednak na chwilę obecną dziękujemy za uwagę i do zobaczenia w kolejny piątek!
Źródła:
- https://nowymarketing.pl/a/43731,rakow-czestochowa-jak-ikea-klub-sportowy-promuje-sklep-z-gadzetami-dla-fanow
- https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/facebook-kanal-nadawczy-jak-dziala-instagram
- https://marketingprzykawie.pl/espresso/przetargowe-bingo-kampania-branzy-komunikacji-marketingowej-dotyczaca-praktyk-przetargowych/
- https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/snoop-dogg-koniec-palenia-papierosy-marihuana-narkotyki
- https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/bez-wahania-zwolnili-ojca-chrzestnego-ai-po-dobie-chca-go-z-powrotem/59p22hb