Reklama

Czy małe firmy powinny inwestować w e-marketing?

Sądząc po rezultatach badania WebVisible i Nielsen Online czasy obszernych katalogów z ofertami firmowymi powoli odchodzą do lamusa. Obecnie 82% konsumentów korzysta z wyszukiwarek internetowych w celu pozyskania informacji na temat usług oferowanych przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Czy oznacza to, że firmy tego typu powinny znacznie wzmocnić swoją obecność w sieci?

Co mówią liczby?

WebVisible i Nielsen Online przeprowadziły badanie wśród wyselekcjonowanej grupy amerykańskich konsumentów, dotyczące wykorzystania określonych kanałów komunikacji umożliwiających pozyskanie informacji o ofercie małych i średnich przedsiębiorstw.

82% respondentów stwierdziło, że wykorzystuje w tym celu wyszukiwarki internetowe. 57% badanych pozyskuje informacje o lokalnych firmach z tradycyjnych katalogów prezentujących zbiorczo oferty wielu przedsiębiorstw. Z ich internetowych odpowiedników korzysta 49% ankietowanych. 53% badanych konsumentów szuka informacji o ofercie małych i średnich przedsiębiorstw w prasie lokalnej, 49% zaś korzysta w tym celu z regionalnej telewizji.

Jaki z tego wniosek?

W porównaniu z 2007 rokiem, o 72% wzrosła liczba konsumentów deklarujących korzystanie z wyszukiwarek internetowych w celu pozyskiwania informacji o ofercie lokalnych przedsiębiorstw. Tak dynamiczny wzrost nie idzie jednak do końca w parze z działaniami podejmowanymi przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Spora część firm z sektora MŚP obecność w Internecie nadal traktuje z dużym dystansem, sądząc, że podobne sprawy można odłożyć na później. Rodzi się więc pytanie – czy pozyskiwanie nowych klientów w czasach recesji warto odkładać w czasie? – komentuje Michał Wojda, Account Director w Agencji interaktywnej Eura7.

Słowa Wojdy odzwierciedlają wyniki badania WebVisible i Nielsen Online – zaledwie 44% firm działających na rynkach lokalnych ma własną stronę WWW. Pamiętajmy, że wyniki te dotyczą wyłącznie amerykańskich przedsiębiorstw. Biorąc pod uwagę stopień rozwoju Internetu w USA można więc założyć, że analogiczny współczynnik obejmujący polskie firmy z sektora MŚP jest znacznie mniejszy. Czy tak jest rzeczywiście?

Polskie firmy chcą być widoczne w sieci

Według badań Net Track z grudnia 2008 roku z Internetu korzysta obecnie 47,1 % Polaków, co daje pokaźną liczbę ponad 14 milionów internautów. W tej grupie ponad 65% stanowią osoby w wieku 25 – 59 lat, czyli potencjalni klienci małych i średnich przedsiębiorstw. Dotarcie do nich dla wielu polskich przedsiębiorstw z sektora MŚP staje się kwestią priorytetową. Odkąd uruchomiliśmy stronę internetową naszej firmy, wyraźnie zwiększyła się liczba zapytań o nasze usługi. Doświadczenie nauczyło nas jednak, że klienci baczną uwagę zwracają na jakość firmowej strony WWW, traktując ją w pewnym sensie jako wyznacznik naszego profesjonalizmu. Dlatego obecnie zdecydowaliśmy się na stworzenie nowej witryny, która mamy nadzieję spełni oczekiwania naszych klientów, zwiększając jednocześnie sprzedaż naszych usług. – komentuje Piotr Jasiołek, właściciel studia filmowego Imperia Film.

Polacy lepsi od Amerykanów?

Podobne opinie wśród rodzimych przedsiębiorców pojawiają się coraz częściej. Co ciekawe, wyniki ankiety WebVisible i Nielsen Online są zbliżone do rezultatów badania obecności polskich firm w sieci przeprowadzonego w 2008 roku przez Akademię Ekonomiczną w Katowicach. Okazuje się, że firmowymi stronami WWW dysponuje 44% amerykańskich przedsiębiorstw z sektora MŚP, w Polsce ten wskaźnik kształtuje się na poziomie 46,5%. Myślę, że podobne wyniki nie są wcale zaskakujące. Polscy przedsiębiorcy i tak odstają w tym względzie od średniej unijnej, gdzie firmowymi stronami WWW dysponuje ponad 63% przedsiębiorstw. – komentuje Wojda.

Na samym WWW świat się nie kończy

Według WebVisible i Nielsen Online 82% konsumentów wykorzystuje wyszukiwarki internetowe w celu pozyskania informacji o ofercie małych i średnich przedsiębiorstw. By firmy mogły jednak wykorzystać ten fakt w celu pozyskiwania nowych klientów, konieczne jest zwiększenie ich widoczności w wyszukiwarkach. By uzyskać taki efekt, najlepiej podjąć działania z zakresu SEO. Pozycjonowanie witryny firmowej w wyszukiwarce jest skutecznym sposobem na zwiększenie ruchu na niej i ułatwienie potencjalnym klientom dotarcia do informacji dotyczącej oferty konkretnego przedsiębiorstwa. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że koszty pozycjonowania są stosunkowo niewielkie, przez co działania tego typu może podjąć praktycznie każda firma. – stwierdza Radosław Chmiel, specjalista ds. SEO/SEM w Agencji interaktywnej Eura7.

Internet skuteczną receptą na rozwój?

Dotarcie do nowych klientów jest jednym z kluczowych elementów w strategii rozwoju każdej firmy. Ważnym czynnikiem jednak dla wielu przedsiębiorców pozostaje koszt dotarcia do określonej grupy konsumentów. Małych i średnich firm często jest nie stać na prowadzenie szeroko zakrojonych projektów marketingowych, dlatego potrzebne są kanały umożliwiające dotarcie do klientów stosunkowo niewielkim kosztem. Tego typu możliwości firmom z sektora MŚP daje obecnie Internet, w który jak pokazują przytoczone wyniki badań warto obecnie zainwestować.

Zapraszam Cię na mój podcast!

Bohaterem każdego odcinka podcastu jest nieoczywiste słowo lub skrót stosowany na co dzień w agencjach marketingu internetowego, którego znaczenie wyjaśniamy wraz z moim gościem rozwijając temat konkretnymi przykładami, dzieląc się danymi i dostępnymi narzędziami.

Zobacz odcinki
Mówię, co to ma być. Siadamy i robimy. To daje efekty. Wszyscy są happy. Drugiej takiej nie znajdziesz. Kreacja w Eura7.

Jeżeli potrzebujesz wsparcia przy projekcie internetowym lub szukasz agencji specjalizującej się w komunikacji marketingowej - skontaktuj się z nami.

Zapisz się na biuletyn redaktora naczelnego
Łukasza Wołka. Bezpłatne porady
i nowości marketingowe oraz newsy
z Abanana i Eura7 na Twojej skrzynce e-mail
już za 5 minut!
Pole "imię" nie jest obowiązkowe, ale jeżeli chcesz, żebyśmy zwracali się do Ciebie po imieniu, podaj nam je :)
loader
Dziękuję za zapisanie się do
mojego biuletynu.
Otwórz teraz swoją skrzynkę mailową, potwierdź zgody i aktywację. Sprawdź proszę, czy mail ode mnie nie wpadł do spamu albo do ofert.
CEO Łukasz Wołek ŁUKASZ WOŁEK, REDAKTOR NACZELNY LABBER.PL