Reklama

Czy marketing potrzebuje wirtualnych społeczności?

Według raportu „The 2008 Tribalization of Business” wirtualne społeczności umożliwiają efektywne prowadzenie działań promocyjnych ukierunkowanych na budowę i zwiększanie świadomości marki wśród konsumentów. Czy wpływa to jednak bezpośrednio na sprzedaż?

Przywiązanie do marki, czyli więź między konsumentami

Raport „The 2008 Tribalization of Business” został opracowany przez Beeline Labs, Deloitte oraz Society for New Communications Research. W świetle przeprowadzonych analiz, możliwość budowania więzi między użytkownikami o zbliżonych poglądach i zainteresowaniach wpływa znacząco na skuteczność prowadzenia działań marketingowych w serwisach społecznościowych.

Wydarzenia szeroko komentowane w mediach stanowią często impuls do powstawania społeczności wirtualnych. Prowadzenie działań marketingowych w ich obrębie przynosi z reguły najlepsze efekty. Ich poziom może dodatkowo zwiększyć umiejętne animowanie wirtualnych społeczności przez zespoły nimi zarządzające.

Zachęcać, upewniać, sprzedawać

Zaletą reklamy w serwisach społecznościowych jest możliwość precyzyjnego zmierzenia jej efektywności. 49% badanych marketerów za główny wskaźnik skuteczności promocji w wirtualnych społecznościach uważa zwiększenie świadomości marki wśród konsumentów. W opinii 41% respondentów ważny jest również stały kontakt społeczności z reklamodawcą, odzew w postaci komentarzy i pomysłów.

Co ciekawe, dopiero co czwarty z badanych marketerów wskazuje bezpośrednie zwiększenie sprzedaży jako podstawowy wskaźnik efektywności reklamy w serwisach społecznościowych. Może to oznaczać, że wirtualne społeczności są kanałem promocji zoptymalizowanym przede wszystkim pod kątem prowadzenia długofalowych działań.

Czy tak jest rzeczywiście? Zwiększenie świadomości marki jest w wielu przypadkach drogą do trwałego wzrostu sprzedaży. Działania promocyjne w serwisach społecznościowych mają więc charakter prosprzedażowy. –uważa Michał Wojda, Account Director Agencji interaktywnej EURA7.

Przyszłość w jasnych barwach?

Pozyskiwanie członków wirtualnych społeczności z odpowiednio dobranych grup docelowych ma kluczowe znaczenie w późniejszym prowadzeniu promocji w serwisach społecznościowych. Od aktywności członków wirtualnych społeczności zależy efektywność podejmowanych działań marketingowych.

Rozwój serwisów społecznościowych musi być stale ukierunkowany na wzmacnianie interakcji między użytkownikami. To właśnie aktywność społeczności wirtualnej stanowi jej główną wartość.

Dynamicznie zachodzące zmiany i rozwój możliwości wykorzystywania serwisów społecznościowych mogą w dłuższej perspektywie czasu doprowadzić do zdominowania reklamy internetowej przez promocję z wykorzystaniem e-społeczności. Zależy to jednak również od tego w jakim tempie będzie postępował rozwój marketingu w wyszukiwarkach internetowych. Należy więc spodziewać się, że konkurencja na rynku reklamy internetowej będzie rosła w szybkim tempie.

Zapraszam Cię na mój podcast!

Bohaterem każdego odcinka podcastu jest nieoczywiste słowo lub skrót stosowany na co dzień w agencjach marketingu internetowego, którego znaczenie wyjaśniamy wraz z moim gościem rozwijając temat konkretnymi przykładami, dzieląc się danymi i dostępnymi narzędziami.

Zobacz odcinki
Mówię, co to ma być. Siadamy i robimy. To daje efekty. Wszyscy są happy. Drugiej takiej nie znajdziesz. Kreacja w Eura7.

Jeżeli potrzebujesz wsparcia przy projekcie internetowym lub szukasz agencji specjalizującej się w komunikacji marketingowej - skontaktuj się z nami.

Zapisz się na biuletyn redaktora naczelnego
Łukasza Wołka. Bezpłatne porady
i nowości marketingowe oraz newsy
z Abanana i Eura7 na Twojej skrzynce e-mail
już za 5 minut!
Pole "imię" nie jest obowiązkowe, ale jeżeli chcesz, żebyśmy zwracali się do Ciebie po imieniu, podaj nam je :)
loader
Dziękuję za zapisanie się do
mojego biuletynu.
Otwórz teraz swoją skrzynkę mailową, potwierdź zgody i aktywację. Sprawdź proszę, czy mail ode mnie nie wpadł do spamu albo do ofert.
CEO Łukasz Wołek ŁUKASZ WOŁEK, REDAKTOR NACZELNY LABBER.PL