Abanana, Doświadczenia, labber.pl - ogólne, Najnowsze, Popularne, Public Relations

Czy warto nagrać własny podcast?

To zależy… Ale wiemy, że nie usatysfakcjonuje Was taka odpowiedź, dlatego musimy ją diametralnie rozwinąć. Zanim jednak przejdziemy do tego etapu, zastanówmy się, co wyjątkowego mają w sobie podcasty?

Moc podcastów

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że idea podcastów jest wspaniałym uzupełnieniem całej palety contentu, jaką oferuje nam internet. Niezwykłą siłą tego nośnika jest to, że dosłownie każda osoba posiadająca przynajmniej telefon z funkcją dyktafonu oraz dostęp do Wi-Fi może tu i teraz zacząć emisję własnej audycji. Z drugiej strony próg wejścia jest równie niski. Wystarczy nam wspomniany wcześniej telefon, na który możemy pobrać ulubione podcasty i zabrać je ze sobą w drogę. Możemy również drenować pakiet danych nieprzerwanym słuchaniem „na żywo” – wedle gustu słuchacza. 

Czy nie brzmi to jak miła odmiana od tradycyjnych audycji radiowych, do których musieliśmy się dopasować? Znaleźć się o konkretnej godzinie w pobliżu radioodbiornika i nie opuszczać go do czasu aż speaker powie: „Do usłyszenia w następnym odcinku”. Podcasty jeżdżą z nami samochodem do pracy, wychodzą pobiegać lub na trening na siłownię, a gdy zajdzie taka potrzeba, możemy rozsiąść się wygodnie w fotelu i skupić wyłącznie na tym, co do powiedzenia ma prowadzący. To właśnie siła podcastów, którą możemy zawrzeć w słowie „przystępność” – równie dla słuchaczy oraz twórców.

Popularność podcastów

Nie dziwi nas fakt, że podcasty stają się coraz bardziej popularne. O jakiej skali popularności mówimy? Posłużmy się tutaj przykładem platformy Spotify, która w opublikowanym pod koniec 2019 roku raporcie mówi o 200-procentowym wzroście zainteresowania podcastami względem poprzedniego roku. Według raportu przeprowadzonego przez MusicOomph, w pierwszym kwartale 2020 roku aktywnych było aż 850 000 podcastów! Jeśli chodzi materiały nagrywane w języku polskim, to w grudniu 2019 Marek z radiogram.pl doliczył się 2155 podcastów, które posiadały przynajmniej jeden odcinek. Liczenie wszelkich statystyk dotyczących tego środka przekazu jest dosyć trudne, ponieważ istnieje wiele rozmaitych rozwiązań i platform umożliwiających publikację.

Nie potrzebujemy jednak znać dokładnej liczby podcastów, która i tak zmienia się z dnia na dzień, aby dostrzec, że – zwłaszcza w Polsce – jest jeszcze bardzo dużo tortu do zagospodarowania. Zdecydowanie bardziej ewidentnie niż na fanpage czy kanale YouTube można tutaj podyktować swoje warunki, ponieważ nie wiemy jeszcze, jaka jest najlepsza formuła samej audycji, jej promocji czy monetyzacji. Stosunkowo mała liczba podcastów sprawia również, że w przypadku tych zajmujących się konkretną niszą łatwiej jest „łowić” nowych fanów. Pozostaje jeszcze odpowiedź na pytanie: czy warto?

Czy warto nagrywać podcast?

Ta kwestia w całości zależy od Waszego podejścia oraz tego, czego oczekujecie od posiadania własnego podcastu. Jeżeli liczycie na sławę i pieniądze, to niestety istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że ta przygoda będzie dla Was rozczarowaniem. Jeżeli chcecie spełnić swoje marzenie o własnej audycji, to może być już całkiem dobry punkt wyjściowy. Oczywiście podcast może, ale nie musi, spełniać rozmaite cele biznesowe. Może być pigułką wiedzy dla potencjalnych klientów lub dla potencjalnych pracowników. Może sprzedawać konkretny produkt lub usługę. Czegokolwiek jednak by nie robił, należy pamiętać o tym, że publikowana treść musi być ciekawa dla odbiorców oraz być wydana w jakości nadającej się do słuchania. 


O tym, jak taką jakość osiągnąć, przeczytacie tutaj, a tymczasem wróćmy do pytania: czy warto nagrywać podcast? O odpowiedź na to pytanie poprosiłem Łukasza Wołka, który od prawie dwóch lat prowadzi autorski podcast pod tytułem „Marketing Ludzkim Głosem”.
– Bardzo lubię słuchać audiobooków i podcastów w samochodzie, a ponad to moje siostry wraz ze swoimi mężami prowadzą od wielu lat podcast „Więcej niż edukacja”… dlatego chcąc nie chcąc zacząłem się kiedyś zastanawiać, jak mogłaby wyglądać taka audycja poświęcona wyłącznie marketingowi. Zdecydowałem, że postawię na edukację klientów, potencjalnych klientów, pracowników i wszystkich innych, którzy słysząc rozmowę dwóch doświadczonych marketingowców, nie są w stanie zrozumieć co drugiego słowa. Z perspektywy dwóch lat nagrywania i ponad 60 opublikowanych odcinków mogę śmiało stwierdzić, że zdecydowanie warto w to wejść! Podcast pozwolił mi spędzić wartościowy czas z niezwykłymi ludźmi, którzy są prawdziwymi specjalistami w swoich dziedzinach. Jest to inspirujące doświadczenie, które przekłada się nie tylko na kolejne odcinki, ale również podejście do codziennych obowiązków. Jeżeli chcesz przeżyć super przygodę, to zacznij nagrywać swój własny podcast!

Zapraszam Cię na mój podcast!

Bohaterem każdego odcinka podcastu jest nieoczywiste słowo lub skrót stosowany na co dzień w agencjach marketingu internetowego, którego znaczenie wyjaśniamy wraz z moim gościem rozwijając temat konkretnymi przykładami, dzieląc się danymi i dostępnymi narzędziami.

Zobacz odcinki
Specjalista do spraw słowa, który porzucił radiowy mikrofon na rzecz marketingu. Pasjonat muzyki, motoryzacji i kreacji reklamowych, które wciskają w fotel lub bawią do łez. Podczas swojej krótkiej kariery zawodowej miał okazję sprawdzać swoje umiejętności na stanowiskach analitycznych, strategicznych i kreatywnych. W agencji Abanana spełnia się jako młodszy specjalista ds. Public Relations. Brakuje mu asertywności wobec własnych kreacji, dlatego podczas współpracy z firmą Microsoft został jej zagorzałym fanem.

Jeżeli potrzebujesz wsparcia przy projekcie internetowym lub szukasz agencji specjalizującej się w komunikacji marketingowej - skontaktuj się z nami.

Zapisz się na biuletyn redaktora naczelnego
Łukasza Wołka. Bezpłatne porady
i nowości marketingowe oraz newsy
z Abanana i Eura7 na Twojej skrzynce e-mail
już za 5 minut!
Pole "imię" nie jest obowiązkowe, ale jeżeli chcesz, żebyśmy zwracali się do Ciebie po imieniu, podaj nam je :)
loader
Dziękuję za zapisanie się do
mojego biuletynu.
Otwórz teraz swoją skrzynkę mailową, potwierdź zgody i aktywację. Sprawdź proszę, czy mail ode mnie nie wpadł do spamu albo do ofert.
CEO Łukasz Wołek ŁUKASZ WOŁEK, REDAKTOR NACZELNY LABBER.PL